Nee, nee, nee. We zeggen het nog maar een keer. Nee. E-mailmarketing is niet ouderwets. Verre van, zelfs. Het is nog steeds een belangrijk marketingkanaal. Ook in 2024. Eentje met een hartstikke hoge ROI.
Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Niemand minder dan Albert Einstein zei ooit: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Rake woorden. Ze gelden ook zeker voor jouw e-mailmarketing. Dus als je niets verandert in jouw strategie, verandert er ook niets aan jouw resultaat. Of in ieder geval niet in positieve zin.
Hoe maak je jouw e-mail strategie future-proof? Wij zetten de trends voor 2024 voor je op een rijtje.
Trend 1: Personalisatie 2.0
Trend 2: Gegevensbescherming en privacy belangrijker dan ooit
Trend 3: Verminderde nadruk op openingspercentages
Trend 4: Toename van niche content
Trend 5: Make it fun met GIFs en gamification
Trend 6: Uitdagingen in je inbox
Trend 7: Boeiende reviews
Trend 8: Emoji's in onderwerpregels
Trend 9: Nadruk op cijfers
Trend 10: Exclusieve aanbiedingen voor abonnees
Trend 11: FOMO strategieën
Trend 12: Slim gebruik van AI in e-mailmarketing
Trend 1: Personalisatie 2.0
Personalisatie is allang geen trend meer, het is een must. Maar nu gaan we veel verder dan het af en toe noemen van de naam van jouw ontvanger. Je wilt echt gepersonaliseerde ervaringen aanbieden. Hoe? Door juist de inhoud he-le-maal af te stemmen op jouw ontvanger. Zodat die, precies op het juiste moment, een e-mail onder z’n neus krijgt waar precies in staat wat hij op dat moment wilde weten.
Hiervoor heb je informatie nodig. Heel. Veel. Informatie. Die verzamel je bijvoorbeeld met HubSpot. De informatie die jij hebt verzameld zet je in om gepersonaliseerde deals, uitnodigingen, relevante nieuwtjes en exclusieve producten of diensten aan te bieden. Zo creëer je e-mails die echt waarde hebben voor jouw klant, en belanden jouw zorgvuldig samengestelde e-mails niet meer zomaar in de prullenbak.
Trend 2: Gegevensbescherming en privacy belangrijker dan ooit
In een tijd waarin 64% van online consumenten afhaakt bij bedrijven die te veel persoonlijke informatie vragen, is het cruciaal om zorgvuldig om te gaan met gegevensbescherming. Geef e-mailontvangers de vrijheid om zich af te melden en hun voorkeuren te finetunen. Op deze manier versterk je niet alleen de dataprivacy, maar bouw je ook aan vertrouwen en een uiterst betrokken e-maillijst.
Pas ook op met al te specifiek gerichte informatie in jouw e-mails. Veel klanten realiseren zich niet hoeveel jij van hen weet; je kunt hen daarmee gemakkelijk afschrikken!
Tip: die ‘unsubscribe’-button onderaan jouw e-mail is op zich voldoende, maar je kunt er veel meer mee. Schrijf er bijvoorbeeld een korte, persoonlijke tekst bij. Meteen een goede manier om je lezers te laten weten dat je begrijpt dat ze misschien geen interesse meer hebben in jouw e-mails. Het laat zien dat je respect hebt voor hun privacy en dat je hen begrijpt.
Trend 3: Verminderde nadruk op openingspercentages
Apple’s Mail Privacy Protection wordt steeds vaker gebruikt en heeft de openingspercentages een beetje in de war gebracht. Hierdoor is het nu niet meer mogelijk om te zien wanneer en waar deze gebruikers hun e-mails openen, het apparaat waarop de e-mail is geopend, en de activiteit vooraf aan de opening van de mail. Hierdoor verschuift de aandacht van openingspercentages naar meer betrouwbare metrics zoals click rate, conversiepercentage, lijstgroei en ROI.
Trend 4: Toename van niche content
Weg met algemene, generieke nieuwsbrieven! Jouw klanten willen relevantie en personalisatie in hun e-mailmarketing. Ze willen e-mails ontvangen die zijn afgestemd op hun interesses en behoeften. Dit is waar niche-inhoud om de hoek komt kijken.
Niche-inhoud is content die zich richt op een specifieke groep mensen of onderwerp. En dat is de toekomst van e-mailmarketing. Door jouw e-mails te richten op specifieke groepen mensen of onderwerpen, kun je je e-mailmarketing effectiever en persoonlijker maken. Dit kan leiden tot hogere open- en klikpercentages, meer verkopen, meer leads en meer merkbekendheid.
Trend 5: Make it fun met GIFs en gamification
GIFs, ooit trending op de socials, vinden nu hun weg in je inbox. Voor marketeers bieden GIFs een creatieve en leuke manier om hun boodschap over te brengen. Of het nu gaat om het highlighten van speciale deals, aankondigen van evenementen, of simpelweg wat humor toevoegen, GIFs trekken meteen de aandacht. Deze levendige en dynamische elementen voegen een speelse dimensie toe aan e-mailmarketing, waardoor merken zich kunnen onderscheiden in de bomvolle inbox van de ontvanger.
En e-mails ontvangen wordt nog leuker met gamification trend. Wat het precies is? Gamification in e-mailmarketing is een trend waarbij game-elementen worden toegevoegd aan e-mails om ze interessanter en interactiever te maken voor ontvangers. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van quizzen of puzzels.
Door jouw e-mails écht leuk te maken, met GIFs en gamification, verhoog je open- en klikpercentages. Want wanneer ontvangers een leuke en interactieve e-mail ontvangen, zijn ze meer geneigd om deze te openen en te klikken op de links. Ook fijn: het verhoogt de betrokkenheid bij jouw e-mails. Daarmee bouw je aan die belangrijke relatie met jouw prospects en klanten. Merkbekendheid is ook een belangrijk voordeel van fun e-mails. Een goed ontworpen e-mail kan een positieve indruk achterlaten op ontvangers en geeft jouw merk meer bekendheid.
Trend 6: Uitdagingen in je inbox
Met een uitdaging (of challenge) moedig je jouw ontvangers aan om een specifieke actie te ondernemen. Niet zomaar, natuurlijk. Het is wel zo leuk om daar iets aan te verbinden. Een leuke prijs, bijvoorbeeld.
Zo zou een sportwinkel een uitdaging kunnen starten waarin klanten worden uitgedaagd om een bepaalde afstand te lopen, fietsen of zwemmen. De klant die de meeste kilometers aflegt, wint een prijs. Of deze: een interieurwinkel looft een prijs uit voor het mooiste moodboard, samengesteld uit foto’s van items die de interieurwinkel ook aanbiedt, en vraagt klanten om dit moodboard met de hashtag van zijn winkel op social media te delen.
Door deze interactieve elementen toe te voegen, wordt de e-mailervaring meer dan alleen het ontvangen van informatie; het wordt een betrokkenheidstool die de ontvangers actief bij de content betrekt.
Trend 7: Boeiende reviews
Enquêtes hoeven niet saai te zijn! Maak het persoonlijk en leuk. Deze aanpak maakt het mogelijk om niet alleen feedback te verzamelen over de ervaringen van jouw e-mailabonnees, maar ook om een persoonlijke en leuke interactie tot stand te brengen. Door de enquêtes te presenteren op een creatieve manier, kun jij waardevolle inzichten verzamelen terwijl je tegelijkertijd een positieve interactie met jouw publiek bevordert.
Trend 8: Emoji's in onderwerpregels
Emoji’s worden steeds vaker gebruikt in e-mails, en niet zonder reden! 53% van de ontvangers opent eerder een e-mail met emoticons in de onderwerpregel. Dus denk bij je volgende marketing e-mailcampagne aan emoticons die je boodschap kunnen illustreren en benadrukken en aandacht kunnen trekken. Maar overdrijf het niet, en gebruik alleen emoji’s als ze echt iets toevoegen.
Trend 9: Nadruk op cijfers
Cijfers in de onderwerpregel kunnen jouw e-mailmarketing campagne een boost geven. Door ze effectief te gebruiken, kun je de perceptie van je e-mailinhoud verbeteren en de ontvanger sneller betrekken bij relevante aanbiedingen.
In een wereld waarin we constant worden overspoeld met informatie, is het belangrijk om snel en efficiënt te kunnen scannen. Dat geldt ook voor e-mails. Om ervoor te zorgen dat je e-mails worden geopend en gelezen, is het belangrijk om de belangrijkste informatie direct in de onderwerpregel te vermelden. Dus heb je een mooie aanbieding of een lekkere korting? Zet ‘m in je onderwerpregel!
Trend 10: Exclusieve aanbiedingen voor abonnees
Iedereen wil zich bijzonder voelen. Jouw klanten ook. Exclusieve aanbiedingen zijn een geweldige manier om de loyaliteit van e-mailabonnees te vergroten. Door abonnees iets te bieden dat ze nergens anders kunnen krijgen, voelen ze zich speciaal en gewaardeerd. Dit kan leiden tot meer open- en klikpercentages, meer aankopen en een hogere merkbekendheid.
Trend 11: FOMO strategieën
Niemand wil iets missen! De Fear of Missing Out (FOMO) blijft een krachtige motivator, en het integreren van FOMO-strategieën in e-mailmarketing kan de betrokkenheid vergroten.
Dit kun je doen door een deadline te stellen voor een aanbieding of door te laten weten dat een product of dienst bijna uitverkocht is. Bijvoorbeeld: "Alleen nog vandaag 50% korting op alle winterkleding!" of "De laatste 10 exemplaren van onze bestseller zijn nu beschikbaar!" Deze boodschappen spelen in op de angst van ontvangers om iets te missen. Ze zullen daardoor eerder geneigd zijn om actie te ondernemen om de aanbieding of het product niet te missen.
Trend 12: Slim gebruik van AI in e-mailmarketing
Een vet handige tool in jouw e-mailmarketing, en één die we steeds meer zullen gaan gebruiken, is AI. Hiermee personaliseer je bijvoorbeeld jouw verzendtijden aangepast op het gedrag van jouw ontvangers. Met voorspellende analyses kun je zien wanneer jouw klant dreigt af te haken en kun je daar proactief op reageren. En natuurlijk kun je AI-tools gebruiken om jou te helpen om snel en effectief mooie content te creëren voor jouw nieuwsbrief.
Let’s send e-mails!
Kriebelt het om te starten met jouw eigen e-mails, maar weet je niet precies waar te beginnen? We begrijpen dat het volgen van alle e-mailtrends best een uitdaging kan zijn. Geen zorgen, we staan altijd klaar om met je mee te denken. Geef ons een belletje of stuur een berichtje; we kijken er naar uit om van je te horen!