Tekstschrijver. Copywriter. Content creator. Uitstervende beroepen? Veel mensen denken van wel. Met de introductie van AI-content tools zoals ChatGPT, om maar even de bekendste te noemen, ligt het maken van teksten opeens voor iedereen binnen handbereik. Je hoeft niet goed te zijn in taal of spelling. Het enige dat nodig is, is een goede opdracht in Chat GPT en voor je het weet rolt er een tekst uit die je zo op je website of socials kunt plaatsen. Of als e-mailbericht kunt sturen. Heerlijk, toch?
Zijn we helemaal met je eens. Dit is echt een fijne ontwikkeling. Niet voor niets zijn wij, binnen WebProfit, al een poosje vriendjes met Jasper.ai. Ook zo’n lekkere AI-tool die o.a. teksten kan genereren. Het is namelijk niet zo nieuw als veel mensen denken; deze tools zijn er al een poosje. En wij houden wel van nieuwigheidjes. Ontwikkelingen in ons vakgebied volgen we op de voet. Dat houdt ons fris. En, eerlijk is eerlijk; het maakt ons werk soms ook echt gemakkelijker. En als wij sneller kunnen werken, profiteer jij daar natuurlijk weer van.
Juist omdat wij al een poosje met een AI Copywriter Assistent (ja, dat klinkt sjiek!) werken, kennen we als geen ander de mogelijkheden. Wij gaan je dus zeker niet zeggen dat je er geen gebruik van moet maken. Wel denken we dat het goed is dat je je ook bewust bent van de aandachtspunten. Want die zijn er. Komen ze!
Jouw AI-tool heeft geen marketingbrein
Vraag ChatGPT om een tekst, en hij schrijft ‘m voor je. Zo vul je gemakkelijk jouw website met teksten. So far, so good. Maar houd wel in gedachten: jouw AI-tool heeft geen marketingplan. Geen marketingstrategie. Dus kun je je website gemakkelijk en snel vullen met teksten? Zeker. Maar doet het ook echt wat voor jouw marketingstrategie en helpt het jouw bedrijf om te groeien? Nee. Daarvoor heb je toch echt een marketing mastermind nodig. Teksten staan namelijk niet op zich. Ze zijn, als het goed is, een onderdeel van jouw marketingplan en maken deel uit van jouw content kalender. Daarom kun je niet volstaan met zomaar wat teksten. Je hebt een plan nodig.
Kun je dat plan vervolgens deels uitvoeren door gebruik te maken van een chatbot? Zeker! Als jij een tekst nodig hebt, voor jouw marketingstrategie, kun je ChatGPT zeker gebruiken om je even op gang te helpen. Daarmee kun je het proces van teksten schrijven zeker versnellen. Vergeet daarbij vooral niet om de facts te checken en jouw persoonlijke sausje eroverheen te gieten. Hoe? Lees snel verder!
Personal touch
Marketing van nu is hyperpersoonlijk. Daar vertelden we je al eerder over in ons blog over Inbound Marketing. AI-tools maken prima teksten, maar houden geen rekening met wie jouw klant is (de buyer persona) en de reis die jouw klant maakt. De teksten hebben geen persoonlijkheid. Beter gezegd; ze missen jouw persoonlijke touch. Niet zo gek ook, want het blijft natuurlijk een bot. Wat kort is voor robot. Dat het niet persoonlijk is, dat merkt jouw (potentiële) klant ook. Want die wil juist marketing die persoonlijk is; jouw klant wil zich gehoord en gezien voelen, en wil weten waarom die precies jouw product of dienst moet gaan afnemen.
Je moet je onderscheiden
Als goede teksten opeens voor iedereen binnen handbereik zijn, en vaak nog gratis ook, hoe onderscheid jij je dan van jouw concurrentie? Precies daar zit de crux. En precies daarom zijn wij, als online marketing bureau, niet bang voor deze tools en omarmen we ze juist. Onze toegevoegde waarde is jou te helpen je te blijven onderscheiden van jouw concurrentie. Dat dit je niet gaat lukken met standaard gegenereerde teksten, dat staat als een paal boven water. Onderscheiden doe je met jouw marketing strategie en met echt lekker geschreven teksten. En die rollen (vooralsnog in ieder geval) niet uit ChatGPT.
Hoe gebruik je AI-content tools dan wel? [Handige checklist]
Als je het ons vraagt, zijn deze tools vooral heel geschikt om je op gang te helpen. Ze verzamelen in een mum van tijd een heleboel informatie voor je, die jij kunt verwerken in een tekst. Als je het op deze manier inzet, is bijvoorbeeld ChatGPT echt een toevoeging binnen jouw marketingstrategie.
Wil je aan de slag met ChatGPT of een andere tool? Leuk! Ga er lekker mee experimenteren. Werk, voor je jouw tekst online zet, wel even deze checklist af. Zo zorg je dat jouw content echt iets voor je gaat doen.
- Goede info? Check your facts! Een AI-content tool weet veel, maar niet alles. Soms genereert die vol overtuiging een heleboel onzin. Controleer dus of jouw tekst klopt (of laat iemand die er verstand van heeft, even meelezen). En houd er rekening mee dat bijvoorbeeld ChatGPT niet echt actueel is. Hij bevat data tot 2021.
- Personaliseer. Pas jouw tekst aan zodat deze jouw potentiële klant echt aanspreekt. Zorg ervoor dat het jouw eigen tone-of-voice heeft. Giet er jouw sausje over.
- Teachen of Teasen? Aartjan van Erkel schrijft er boeken vol over. Alleen maar informatie geven (teachen) is saai. Weinig onderscheidend, ook. Zeker nu iedereen gemakkelijk (en gratis) toegang heeft tot content generating tools. Onderscheid jezelf met teksten die echt leuk zijn om te lezen. Waar jouw lezer echt iets aan heeft. Zo bouw je aan de relatie met jouw (potentiële) klant.
Hoe ziet de toekomst van AI-content tools eruit?
Weten we niet precies. Wel staat vast dat de ontwikkelingen nu hard gaan. Je kunt er steeds meer mee, en nu ze beschikbaar zijn voor een groot publiek, krijgen ze steeds meer bekendheid. ChatGPT is nu misschien wel de meest besproken tool, maar ook andere grote spelers komen met een eigen tool. Denk bijvoorbeeld aan Bard, van Google. Ook zal ChatGPT steeds vaker worden geïntegreerd in bestaande software; zo heeft HubSpot zeer recent een Alpha-versie van ChatSpot gelanceerd. ChatSpot combineert de kracht van AI met HubSpot gegevens om zo een all-in-one AI-aangedreven tool voor zijn gebruikers te creëren (hebben we natuurlijk ook al even uitgeprobeerd; het werkt ontzettend handig!). Wij volgen de ontwikkelingen, zoals altijd, op de voet en houden je graag op de hoogte.
Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Of wil je er eens met ons over sparren? Neem contact op; dat vinden we leuk!