Klantcase: Van Pelt Recycling
Jan-Willem Dekker: directeur Van Pelt Recycling
Jan-Willem Dekker is operationeel directeur bij Van Pelt Recycling: een vooruitstrevend recyclingbedrijf in Ridderkerk waar bedrijven en particulieren terecht kunnen voor het inleveren van elektronica- en metaalafval. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan een duurzame wereld. Toen hij een paar jaar geleden in dienst kwam, zag hij direct dat er voor het bedrijf nog veel winst te behalen was in de online marketing.
Specialisaties in deze case:
Online kansen
Van Pelt Recycling al een mooie website en social media kanalen, maar er werd weinig vernieuwd. Doordat Jan-Willem al eerder werkzaam was in dezelfde branche, zag hij al snel online kansen. “Daar waren we al jaren online bezig en dat heeft dat bedrijf veel gebracht. Voor mij was het daardoor allang bewezen dat er voor Van Pelt Recycling nog veel winst te behalen was.”
Op zoek naar een online marketingbureau
Doordrongen van het belang van social media en online vindbaarheid zoekt Jan-Willem een geschikt online marketing bureau. “Wij hebben de kennis niet in huis en het is voor ons niet zinvol om voor deze functie een nieuwe collega aan te nemen. Daarnaast zit het probleem in de focus: je bent als bedrijf met allerlei dingen bezig en hebt écht geen tijd om een tekst voor een webpagina te schrijven als je ook met diverse klanten moet bellen. Die taken zijn lastig verenigbaar. Het is daarom belangrijk om een partij te vinden die jouw ideeën online vorm kan geven.”
Die partij vond Jan-Willem in WebProft. “We hadden bij WebProfit meteen een goed gevoel. In eerste instantie zijn we gestart met SEO (Search Engine Optimization) maar in de loop der tijd kwam ik met steeds meer vragen naar WebProfit toe. WebProfit beweegt met ons mee: we werken met een social media en online marketing planning en dat ontzorgt. Sommige bedrijven hebben een speciale marketing medewerker waar ze de regie neerleggen. Wij hebben medewerkers van WebProfit die tegen ons zeggen: wij regelen het! En dat werkt enorm prettig.”
Jan-Willem: “Als je eenmaal inziet dat het belangrijk is om te investeren in jouw plaats op het internet en je de invloed van social media opmerkt, dan zie je ook wat je mist. Dan denk je na een drukke werkweek: balen, we hadden iets met onze website en social media kanalen moeten doen. De samenwerking met WebProfit heeft dit gevoel weggenomen en ons probleem opgelost.”
Samenspel
Jan-Willem ziet de samenwerking tussen Van Pelt Recycling en WebProfit als een samenspel: “Wij bedenken leuke acties, zij komen met ideeën en zetten deze om in taken. Soms gooi ik wat online op LinkedIn en dan speelt WebProfit daarop in. Samen vormen we een creatief geheel. WebProfit voelt als een collega die verschillende disciplines in huis heeft.”
Onderscheiden
Van Pelt Recycling heeft veel regionale concurrentie. In elke dorp of stad vind je wel schrootboeren: dat varieert van iemand die met een busje rondrijdt en het materiaal thuis ophaalt tot grote, professionele bedrijven. “We proberen ons te onderscheiden door middel van transparantie in onze werkwijze, en we bieden een hoog niveau van service in combinatie met de beste prijs”, aldus Jan-Willem.
Sinds de samenwerking met WebProfit maakt Van Pelt Recycling zich ook online los van de concurrentie. De social media kanalen (LinkedIn, Facebook en Instagram) en website worden professioneel bijgehouden en gevuld met écht goede content. Door het opstellen van een buyer persona en customer journey is de online marketing strategie helder en kan content gericht worden gecreëerd en ingezet.
“Door de samenwerking met WebProfit zijn we ons meer bewust geworden van wat we aan het doen zijn. We hadden nooit nagedacht over de verschillende soorten klanten en hun motieven. We werken er samen hard aan dat de klant het online, professionele gevoel meteen herkent bij het bezoek aan Van Pelt Recycling. Daardoor groei je als bedrijf naar een hoger niveau.”