DINTELOORD - Tussen tuinbouw en technologie bloeit een bijzondere samenwerking. From Boer, een zeer vooruitstrevende slateler en online marketingbureau WebProfit bewijzen dat de combinatie van groene vingers en online expertise tot prachtige resultaten kan leiden.
De wortels van From Boer
Het verhaal van From Boer begint in 1968, wanneer de heer Boer senior een tuinderij opricht in Ridderkerk. Aanvankelijk worden diverse groenten verbouwd, maar met de groeiende vraag naar verschillende slasoorten begint de slateelt een steeds grotere rol te spelen in het bedrijf. In 1992 komt zoon Arjan Boer aan boord, gevolgd door een partnership met Joop den Hoedt in 1999. Samen zetten ze Boer den Hoedt op de kaart.
In 2005 maakt het bedrijf een grote sprong voorwaarts en kiest strategisch om zich volledig te specialiseren in het telen van sla. Ze investeren in een zeer innovatief teeltsysteem: sla op water. In 2017 trekt Joop zich terug uit de maatschap. Broers Arjan en Leonard Boer zetten het bedrijf voort onder een nieuwe naam: From Boer. In 2020 verhuist From Boer naar Dinteloord, waar ze een hypermoderne faciliteit bouwen. Hier kunnen ze hun jarenlange ervaring en innovatieve ideeën optimaal tot bloei laten komen.
De vraag die alles veranderde: de geboorte van WebProfit
In 2009 kruisen de paden van (toen nog) Boer den Hoedt en WebProfit elkaar. Joop den Hoedt vraagt aan zwager Dirk-Jan: "Kun je een website voor ons maken?" Aanvankelijk aarzelend, verwijst Dirk-Jan naar professionele bedrijven. Maar wanneer die opties niets opleveren, zet hij zijn twijfels opzij en springt in het diepe. Hij schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en voilà, WebProfit is geboren!
Van groene groei naar digitale groei
From Boer groeit intussen als kool. Of beter gezegd, als sla. En terwijl het bedrijf evolueert van traditionele tuinbouw naar hypermoderne slateler, groeit ook de rol van WebProfit. Dirk-Jan helpt From Boer om steeds weer een stap verder te gaan op het gebied van online zichtbaarheid en digitalisering.
In de afgelopen jaren heeft WebProfit, dat intussen ook lekker doorgroeit en zich steeds meer richt op online marketing, de website van From Boer meerdere keren vernieuwd. WebProfit adviseert en ondersteunt From Boer bij het creëren van een sterke online aanwezigheid, die de unieke producten en innovatieve teeltmethoden van From Boer in de schijnwerpers zet.
Maar Dirk-Jan kijkt graag breder dan zijn eigen bureau; hij krijgt er energie van om mee te denken over bedrijfsprocessen en te brainstormen over hoe dingen beter en gemakkelijker kunnen. Een mooi voorbeeld was de introductie van een slimme personeelsplanner. Deze tool liet de medewerkers van From Boer zelf hun werkuren kiezen en inplannen. Het resultaat? Minder gerinkel van telefoons en een flinke boost in efficiëntie.
From Boer: waar sla een hightech avontuur wordt
From Boer doet dingen net even anders. Leonard Boer vertelt er met een glimlach over: "We zijn één van de drie bedrijven in Nederland die sla op water kweken. Onze semi-gesloten kas? Die is uniek in Europa. Sterker nog, er is er wereldwijd maar één zoals die van ons, en die staat in Canada!"
Maar er is meer. "Onze kas is een technologisch hoogstandje. We regelen het klimaat tot in de puntjes. Met gezuiverde lucht en overdruk houden we ongewenste bezoekers buiten de deur. Het resultaat? We gebruiken 80% minder gewasbescherming. Goed voor de sla, goed voor de klant en goed voor het milieu!"
Het duurzame karakter van From Boer wordt nog verder versterkt door hun energiemanagement. Ze hebben een verwarmingsketel en een warmtekrachtkoppeling (WKK) die warmte, elektriciteit en CO2 opwekken. De elektriciteit gebruiken ze zelf voor de belichting, en de overtollige stroom leveren ze terug aan het elektriciteitsnet. Dit maakt hen niet alleen energie-efficiënt, maar draagt ook bij aan de stabiliteit van het stroomnet.
Een vruchtbare toekomst
Na al die jaren zijn WebProfit én From Boer nog steeds enthousiast over de samenwerking. Leonard: "WebProfit is gewoon super. Dirk-Jan is altijd enthousiast, heeft goede ideeën en maakt mooie producten. We krijgen nog steeds complimenten over onze website.” Dirk-Jan voegt toe: "From Boer is onze eerste klant en dat schept een band. We hebben altijd een prettige en informele samenwerking gehad. Het vertrouwen is groot en dat maakt ons werk extra leuk."
Blad voor blad de wereld veroveren
From Boer's paradepaardje is de Salatrio: een mix van drie verschillende slasoorten op een kluit. Hiermee heb je direct een kleurrijke en smakelijke salade. Maar From Boer rust niet op zijn lauweren.
From Boer wil nu ook het hele jaar basilicum produceren. Een ambitieus plan, want het is een gevoelig gewasje. Niet voor niets wordt het in de winter traditioneel geïmporteerd uit Kenia en Israël. From Boer slaagt erin dit kruid succesvol te kweken, dankzij het gezonde en beschermde ecosysteem in de kas. Zo kunnen ze het hele jaar door verse, lokaal geteelde basilicum leveren, wat natuurlijk perfect aansluit bij hun streven naar duurzaamheid en kwaliteit.
Nog zo’n mooie ontwikkeling: Teenleaf is een saladeconcept met kleine kroppen sla die mechanisch geoogst worden. Met een knip heb je direct eetbare bladeren in verschillende kleuren en texturen, perfect voor je salademix. Doordat de blaadjes maar één snijvlak hebben (alleen aan de onderkant) ben je snel klaar, blijft de sla veel langer vers én verminder je verspilling. Win-win (of… jum-jum)!
Jouw bedrijf ook laten bloeien?
Heb jij ook een geweldig product en wil je dat aan de wereld laten zien? Neem contact op met WebProfit en ontdek hoe wij je kunnen helpen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Samen zorgen we voor groei en succes!
Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer
Zullen we eens sparren?
Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!
Contact
Zullen we samen resultaten boeken?