WhatsApp is veel meer dan een platform voor persoonlijke gesprekken. Met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd, heeft WhatsApp zich ontpopt tot een krachtig hulpmiddel voor bedrijven om te communiceren, klantrelaties te beheren en zelfs verkopen te stimuleren.
In dit blog gaan we dieper in op vijf verrassend slimme manieren waarop je WhatsApp kunt inzetten om je bedrijf te laten groeien en bloeien. Of je nu de trotse eigenaar bent van een bescheiden bedrijfje of de doorgewinterde marketingmanager van een internationaal bedrijf, deze strategieën zijn jouw sleutel tot het ultieme WhatsApp-succes. We duiken in de details en leren je hoe je WhatsApp volledig kunt benutten voor jouw bedrijf.
- Klantenservice 2.0 met WhatsApp voor Bedrijven
- Sales via WhatsApp
- WhatsApp voor feedback en enquêtes
- Betrokken en loyale klanten met WhatsApp
- WhatsApp Kanalen
Klantenservice 2.0 met WhatsApp voor Bedrijven
Een goede klantenservice is de motor van het Flywheel, waarbij positieve klantervaringen jouw bedrijfsgroei stimuleren. Met een uitmuntende klantenservice bouw je vertrouwen op, wat leidt tot tevreden en loyale klanten. Daardoor is de kans groter dat jouw klanten jouw merk aan anderen aanbevelen. Deze aanbevelingen trekken nieuwe klanten aan en vergroten je inkomsten, die jij vervolgens weer kunt investeren in het verbeteren van producten, diensten en klantenservice. Zo blijft het flywheel draaien en groeit jouw bedrijf gestaag. Positieve klantervaringen zijn de motor voor bedrijfsgroei!
Snel, persoonlijk, effectief
Een goede klantenservice draait om snelheid en persoonlijke aandacht. Met WhatsApp Business lever je beide. Jouw team kan snel reageren op vragen, problemen oplossen en klanten in no-time tevreden stellen.
Een ander belangrijk voordeel van jouw klantenservice via Whatsapp: je bent daar waar jouw klanten zijn. Een heel groot deel van jouw klanten maakt gebruik van WhatsApp. Het is een medium dat ze kennen. Ze hoeven het scherm niet open te houden om op jouw reactie te wachten, maar weten dat ze vanzelf een melding krijgen als jij hebt gereageerd. Intussen kunnen ze dan mooi even iets anders doen.
Niet altijd beschikbaar? Geen probleem!
Klanten verwachten steeds vaker dat ze 24/7 een reactie krijgen op hun vraag. Geduld is dan wel een schone zaak, maar de meeste mensen zijn van nature toch wat ongeduldig. Daarom willen ze graag zo snel mogelijk antwoord. Als jij dat niet biedt, maar jouw concurrent wel, dan is de kans echt aanwezig dat je jouw conversie verliest. Eeuwig zonde.
Natuurlijk wil jij niet voortdurend beschikbaar zijn. Kan ook bijna niet. Dat los je op met (chat)bots, die je ook in WhatsApp kunt inzetten. Zo kunnen jouw klanten altijd, wanneer ze maar willen, een antwoord krijgen op hun vraag. En stellen ze een vraag die jouw bot niet kan beantwoorden? Dan krijgt jouw klant een melding dat jij de volgende werkdag contact zult opnemen.
Interactieve klantenservice met WhatsApp voor Bedrijven
Afbeeldingen en video's zeggen vaak meer dan woorden. Met WhatsApp voor Bedrijven is het een makkie om foto’s, how-to's of demo video's te sturen om klanten de helpende hand te bieden. En dankzij de chatfunctie kun je klanten begeleiden en ervoor zorgen dat ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Sales via WhatsApp
Wist je dat je ook heel goed aan jouw sales kunt werken WhatsApp? WhatsApp is een geweldige manier om direct met potentiële klanten in contact te komen en hun koopervaring te vereenvoudigen. Stuur bijvoorbeeld gemakkelijk productinformatie en prijzen via WhatsApp, deel productdemo’s, of stuur exclusieve aanbiedingen en kortingscodes aan jouw klanten via WhatsApp.
Deal closed? Vergeet niet om WhatsApp te blijven gebruiken, bijvoorbeeld voor follow-up berichten, upsell/cross-sell, maar ook om op een actieve manier klantenservice aan te bieden. Zo zorg je voor tevreden klanten (en houd je het flywheel draaiend!).
Let op! Het gebruik van WhatsApp voor verkoop vereist wel zorgvuldige aandacht voor privacy en gegevensbescherming, dus zorg ervoor dat je voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. Over het algemeen is het een krachtige tool om direct contact te leggen en verkoop te stimuleren.
WhatsApp voor feedback en enquêtes
Gebruik jij WhatsApp al om waardevolle feedback te verzamelen? Het grote voordeel van feedback verzamelen via Whatsapp is dat jouw klant gemakkelijk en snel kan antwoorden en geen lange formulieren en bergen gegevens hoeft in te vullen. Let wel op: keep it simple (en bij voorkeur een beetje fun). Hoe gemakkelijker jij het houdt, hoe groter de kans op een (waardevolle) respons. En doordat jij direct op de gegeven feedback kunt antwoorden, laat je jouw klanten merken dat hun mening er echt toe doet. Je laat ermee zien dat je hun behoeften en vragen serieus neemt.
Betrokken, loyale klanten met WhatsApp
Met WhatsApp kun je de betrokkenheid van jouw klanten vergroten en een leger van loyale volgers opbouwen. We geven je graag een paar tips over hoe je dat zou kunnen aanpakken:
- Exclusieve sneak peeks: Laat je klanten zich als VIP's voelen door hen als eerste toegang te geven tot nieuwe producten of diensten. Stuur ze exclusieve sneak peeks voordat je ze met de rest van de wereld deelt.
- Achter de schermen: Iedereen houdt van een kijkje achter de schermen. Deel de binnenkant van je bedrijf, van het productieproces tot een dag in het leven van je medewerkers. Dit versterkt de merkrelatie.
- Speciale kortingen: Wie houdt er nu niet van een goede deal? Bied je klanten exclusieve kortingscodes aan via WhatsApp. Ze zullen niet alleen blij zijn met de besparingen, maar ook met de speciale behandeling.
- Gepersonaliseerde aanbevelingen: Laat jouw klanten zien dat je hen begrijpt, door gepersonaliseerde productaanbevelingen te sturen op basis van hun eerdere aankopen.
WhatsApp Kanalen
Jep, we saved the best for last. Deze superleuke en gloednieuwe feature in WhatsApp (in Nederland uitgerold op 17 oktober 2023) biedt jou als bedrijf de kans om je klanten op een heel nieuwe manier te bereiken.
WhatsApp Kanalen: wat is het precies?
Whatsapp Kanalen kun je zien als een soort groepschat waarin bedrijven berichten kunnen delen met hun klanten. Klanten kunnen zich abonneren op een kanaal door een link te volgen of een QR-code te scannen.
De voordelen van WhatsApp kanalen
- Whatsapp Kanalen zijn een geweldige manier om een persoonlijkere relatie op te bouwen met je klanten. Door direct met je klanten te communiceren via een platform dat ze al veel gebruiken, kun je een band met hen opbouwen en hun vertrouwen winnen.
- Genereer meer betrokkenheid met Whatsapp Kanalen. Door interessante en relevante inhoud te delen, kun je je klanten aanmoedigen om jouw berichten te lezen en erop te reageren.
- Stimuleer jouw sales door speciale acties en aanbiedingen te delen in Whatsapp Kanalen.
Snel aan de slag met WhatsApp Kanalen?
In onze praktische guide leggen we je uit hoe je jouw kanaal aanmaakt en welke content je er bijvoorbeeld kunt delen. Kun je meteen aan de slag!
Onze gouden tip: integreer WhatsApp in jouw CRM
Gebruik integraties om gebruik te maken van alle voordelen die WhatsApp voor Bedrijven te bieden heeft. Gebruik je, net als wij, HubSpot? Een WhatsApp-integratie in jouw HubSpot CRM brengt het beste van twee werelden samen.
Stel je voor: al je conversaties netjes op één plek, zonder dat je hoeft te graven in een berg berichten. Dit geeft je een glashelder overzicht, zodat je precies weet wie wat zei, en wanneer dat gebeurde. Het resultaat? Je kunt persoonlijke, razendsnelle berichten sturen die klantbetrokkenheid en -tevredenheid naar nieuwe hoogten tillen.
Plus, met de mogelijkheid om marketingcampagnes rechtstreeks via WhatsApp te lanceren, wordt je bereik vergroot en je leadgeneratie geoptimaliseerd. Dit betekent een gestroomlijnde workflow en sterkere klantrelaties. In een wereld waarin informatie en communicatie de sleutel zijn tot succes, is deze magische combinatie van WhatsApp en HubSpot CRM als een raket die jouw bedrijf naar ongekende hoogten zal schieten.