Dikke boete voor Meta: Wat betekent dit voor jouw advertenties? [met de oplossing]

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Grote kans dat je hier al van hebt gehoord: de privacywaakhond van de Europese Unie (de EDPB) heeft Meta Platforms een recordboete gegeven van maar liefst 1,3 miljard dollar, oftewel 1,2 miljard euro. Het moederbedrijf van Facebook wordt ervan beschuldigd gebruikersgegevens naar de Verenigde Staten te hebben gestuurd zonder daarbij te kunnen garanderen dat de privacy van de gebruikers voldoende gewaarborgd is. 

Meta moet binnen 5 maanden stoppen met de overdracht van Europese gebruikersdata aan derde partijen. Dit betekent dat het bedrijf maatregelen moet nemen en dat zal ook invloed hebben op jouw advertentiemogelijkheden en dataverzameling. Benieuwd wat je moet doen om jouw advertenties toch effectief te blijven inzetten? Blijf dan lezen!

Veranderingen in gerichte advertenties

Wat Meta precies zal gaan veranderen, weten we natuurlijk nog niet. Maar dat er veranderingen komen is wel zeker. Met name in de slimme targeting opties die je nu kunt gebruiken en waarmee jij jouw advertenties nu zo gemakkelijk heel gericht inzet. Voor deze targeting maak jij gebruik van de database van Meta. En dat mag dus straks niet meer zomaar.

Meta zal gebruikers toestemming moeten gaan vragen voor ze hen specifiek gerichte advertenties mogen tonen

Probleem opgelost? Nou… nog niet helemaal. Want hoeveel mensen zullen daar toestemming voor geven? We weten dat natuurlijk nog niet, maar wij verwachten dat de overgrote meerderheid dat niet zal doen. Dat blijkt trouwens ook uit een eerdere blokkade, zoals die van de Apple iOs 14.5 update in 2021. Pfff. Daar gaan jouw mooie social media campagnes. Of… toch niet? 

De oplossing? Zorg dat je minder afhankelijk wordt van grote bedrijven en verzamel jouw eigen data
Vervelend hè. Dat het probleem van Meta, dat op het gebied van privacy zijn zaken niet op orde heeft en privacyregels op grote schaal overtreedt, nu opeens ook jouw probleem wordt. Dat is een groot nadeel van afhankelijkheid van een groot bedrijf. Dat geldt ook voor Google, natuurlijk, die met een nieuwe versie van Analytics jouw gegevensverzameling op z’n kop zet (lees je meer over in dit blog). 

De oplossing is: verzamel eigen gegevens in jouw eigen database. Want die gegevens zijn, en blijven, van jou. Wat er ook gebeurt. En je hoeft geen toestemming te vragen voor het gebruik ervan. Zit je dus zelf weer aan het stuur. 

Klinkt goed, maar hoe dan?

Hoe zorg je voor veilige opslag van persoonsgegevens en krijg je de beste klantinzichten? Waarborg privacy in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving door zelf klantgegevens te verzamelen met geavanceerde tools zoals HubSpot. Dit platform verzamelt volgens de juiste normen persoonsgegevens zonder dat het jou veel inspanning kost. Daarnaast heb je zelf alle inzichten in eigen beheer, waardoor je informatie verzamelt die jouw concurrenten misschien nog niet hebben. Verbeter ook je marketinginspanningen door aan de privacyregels te voldoen en toch gepersonaliseerde advertenties te blijven inzetten met HubSpot! 

Klinkt dit ingewikkeld? We begrijpen dat dit een uitdagend proces kan zijn, maar maak je geen zorgen; we helpen je er graag bij. Zo zorgen we er samen voor dat jij gericht kunt blijven adverteren en kunt blijven groeien. Neem gerust even contact met ons op.

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?