Is Google Tag Manager de moeite waard?

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Heb jij als online marketeer of ondernemer ooit gehoord van Google Tag Manager? Nee? Dan nemen wij jou mee in de voordelen van deze Google tool, zodat jij aan het eind van deze blog kan bepalen of Google Tag manager voor jouw onderneming de moeite waard is!

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een online tool van Google. Deze tool is speciaal ontworpen voor online marketeers en ondernemers die niet thuis zijn in het programmeren van HTML. In Google Tag Manager heb jij de mogelijkheid om HTML-code te injecteren op jouw website, zonder dat jij iets hoeft aan te passen in de website. Zo’n stukje code meet gebeurtenissen van jouw website en stuurt dat naar andere programma’s. Programma’s als bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook, Google Ads en andere online meting tools die populair zijn onder online marketeers.

Zo heb jij dus geen programmeur nodig en kan jij gewoon zelf aan de slag! Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is eenmalig een Google Tag Manager code plaatsen op alle pagina’s van je website.

De voordelen van Google Tag Manager

  • Het beheren van tags, zonder de website aan te passen
  • Geen programmeur meer nodig
  • Makkelijk en snel tags integreren
  • Zelf makkelijk bestaande tags aanpassen
  • Gratis tool

Google Tag Manager inhoudelijk

Tags en triggers
Tags zijn stukjes HTML-code, die data van jouw website koppelen met de door jouw gekozen online marketing tool. Een voorbeeld van een tag is: er wordt data doorgestuurd naar Google Analytics als een website bezoeker jouw ingestelde trigger heeft voltooid. Denk hierbij aan webshop bestelling voltooid, formulier ingevuld, etc. De tag is dus het middel dat correspondeert met het gedrag van jouw websitebezoekers en Google Analytics.

Test en publicatie
Om te voorkomen dat je heel veel tags hebt aangemaakt die niet de juiste data doorstuurt, kan je alle tags controleren voordat je de aanpassingen publiceert. Via deze tool kan je precies zien welke tags worden doorgestuurd per pagina. De ingebouwde debug geeft jou inzicht in alle codes op jouw website. Elke keer wanneer er een wijziging wordt doorgevoerd op Google Tag Manager, onthoudt Google Tag Manager de aanpassingen. Mochten jouw aanpassingen niet werken, kan je de gehele publicatie verwijderen.

Account aanmaken Google Tag Manager

Meten is weten! Door gebruik te maken van Google Tag Manager kan jij precies meten wat jij wilt weten. Je hebt geen goede reden om niet te beginnen met Google Tag Manager. Ga vandaag nog aan de slag om een account aan te maken! Hoe? Wij leggen het je graag uit!

Ga naar Google Tag Manager en maak een account aan. Je geeft daar een naam op, vult het adres in van je website en je kiest voor de container ‘internet’.

Vervolgens krijg je de code (script) wat je op je website moet (laten) plaatsen. Let op! Deze code moet direct na de <body>-openingstag geplaatst worden. Plaats je het script niet op de juiste manier dan wordt niet alles even goed gemeten. Nu is jouw account ingesteld en kan je aan de slag met Google Tag Manager!

Hulp nodig?

Wij begrijpen heel goed dat soms alle termen in Google Tag Manager lastig te begrijpen zijn. Heb jij hulp nodig met het aanmaken van je account, bij het instellen van een trigger of wordt jouw informatie niet goed doorgemeten? Neem contact met ons op! WebProfit helpt jou graag verder!

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?