Ken je dat gevoel? Net wanneer je denkt dat je het algoritme hebt gekraakt, de interesses van je doelgroep begrijpt of de perfecte content hebt gevonden, besluit het social media platform alles op zijn kop te zetten! Lees alles over de ontwikkelingen op het gebied van social media, zodat jij op de hoogte blijft en nét dat stapje voor hebt op je concurrenten.
Persoonlijke content
Waar je eerst op zoek was naar de meest populaire content, ben je nu alleen nog maar getriggerd als je iets tegenkomt wat echt bij jouw interesses passen. Eerst draaide alles op sociale media om het maken van leuke content, maar met de overvloed aan content is het nu belangrijker dan ooit om persoonlijk te zijn en de juiste doelgroep aan te spreken met superpersoonlijke content.
Daarnaast onderscheiden bedrijven onderscheiden zich momenteel door hun eigen, unieke content te delen via platforms zoals Instagram, Facebook en TikTok. Hier kun je een 'kijkje achter de schermen' geven van jouw bedrijf. Laat zien wie je bent, wat je doet en waar je op dat moment mee bezig bent. Neem de kijker mee in het proces van jouw bedrijf!
E-commerce zonder webshop
Wist je dat meer dan 54% van alle social media gebruikers, de platforms als een bron van inspiratie gebruiken? Social media is dus een goed communicatiemiddel om mensen in de oriëntatiefase van de Customer Journey (klantreis van interesse naar aankoop) te bereiken. Maar wat gebeurt er na de oriëntatiefase? Veel bedrijven gebruikten ooit een call-to-action om bezoekers naar hun website te leiden, in de hoop dat ze daar verder zouden gaan. Maar helaas werkte dit niet altijd even goed. Weinig mensen klikte daadwerkelijk op de call-to-action. Gelukkig hebben Instagram en Facebook daar wat op gevonden! Als consument kun je het hele proces van de customer journey afronden op het social media platform zelf!
Waarom is dit zo handig voor bedrijven? Nou, je kunt klanten nu een naadloze ervaring bieden, van inspiratie tot aankoop, zonder de bezoekers naar een externe website te sturen. Dat betekent meer betrokkenheid, hogere conversieratio's en een effectievere benadering van je doelgroep.
Korte, snelle content
We kennen het allemaal - druk, druk, druk! En daarom blijft de trend van korte, snelle content in 2023 een grote rol spelen, vooral dankzij platforms zoals TikTok. Gebruikers hebben steeds minder tijd en aandacht voor uitgebreide content, waardoor formats zoals Stories, Reels, Snaps en TikToks steeds populairder worden. Deze formats bieden een perfecte gelegenheid om in een korte tijd informatie over te brengen, entertainment te bieden en betrokkenheid te stimuleren. Bedrijven en content creators passen zich aan door hun boodschappen op een creatieve manier te verpakken in compacte, boeiende content die gebruikers snel kunnen consumeren. Deze trend weerspiegelt de groeiende behoefte aan directe, hapklare informatie en benadrukt het belang van creatieve communicatie in een wereld vol afleiding.
AI op social media
Je hebt er vast zelf ook al mee geëxperimenteerd: kunstmatige intelligentie (AI). En ook de opkomst van kunstmatige intelligentie op sociale media blijft zeker niet onopgemerkt. Met de recente introductie van krachtige tools zoals ChatGPT, wordt er veel gesproken over de mogelijkheden van AI in het genereren van zowel afbeeldingen als tekst voor social media doeleinden. Deze ontwikkelingen openen een nieuwe wereld aan mogelijkheden voor content creatie en strategieën. Met AI aan onze zijde kunnen we de creatieve grenzen verkennen en content produceren die onze doelgroep boeit en betrekt.
Social media uitbesteden aan online marketingbureau
Bij WebProfit bieden we social media marketingdiensten die altijd up-to-date zijn met de laatste ontwikkelingen. We begrijpen dat het bijhouden van de voortdurend veranderende social media een uitdaging kan zijn. Of je nu op zoek bent naar strategisch advies om jouw social media aanpak te verfijnen of als je de volledige controle aan ons wilt overlaten, WebProfit staat voor je klaar. Daarnaast gebruiken wij HubSpot, hiermee kunnen we je sociale media-activiteiten effectiever beheren, content plannen en publiceren op het juiste moment om jouw doelgroep te bereiken wanneer ze het meest betrokken zijn. Bovendien helpt het ons bij het meten en analyseren van de prestaties, zodat we voortdurend kunnen optimaliseren en verbeteren. Start nu met een uitdagende en kwalitatieve social strategie en neem contact op met WebProfit!