Groei realiseren? Zo kies je de juiste marketingstrategie voor jouw bedrijf [Met handig stappenplan]

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Wil jij met jouw bedrijf (blijven) groeien? Wil je concurrerend zijn in de moderne zakenwereld? Nee?? Dan mag je hier stoppen met lezen, dan is dit blog niet voor jou bedoeld. Maar even zonder dollen. Wil jij wél jouw online aanwezigheid maximaliseren om groei te realiseren? Lees dan vooral verder. We vertellen je in dit blog over verschillende marketingstrategieën die je kunt inzetten. We helpen je bepalen wat het beste bij jou, jouw bedrijf én jouw doelgroep past. Zo vergroot jij jouw online aanwezigheid en til je jouw bedrijf naar een hoger niveau.

Online aanwezigheid is belangrijk. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf zichtbaar is voor potentiële klanten en het vergroot de kans op nieuwe klanten. Je bouwt een positieve reputatie op en wint het vertrouwen van klanten in jouw merk. Daarnaast biedt een sterke online aanwezigheid ook de mogelijkheid om waardevolle informatie te verzamelen over de doelgroep, hun gedrag en voorkeuren.

Online marketingstrategieën: we zetten ze voor je op een rijtje

Inbound marketing strategie
Wij worden heel enthousiast van inbound marketing. Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je jouw doelgroep aantrekt door waardevolle content te creëren en te delen. In tegenstelling tot traditionele (outbound) marketing methodes, zoals adverteren en koude acquisitie, richt inbound marketing zich op het opbouwen van relaties met potentiële klanten door middel van nuttige informatie. Zo win je het vertrouwen van jouw (potentiële) klant en verhoog je jouw conversies. Meer weten? We schreven hier al eerder een blog over. 

Outbound marketing strategie
Outbound marketing is de traditionele vorm van marketing, waarbij bedrijven proactief potentiële klanten benaderen via kanalen zoals tv, radio, direct mail, cold calling, enzovoorts. In tegenstelling tot inbound marketing, waarbij de focus ligt op het aantrekken van klanten door middel van content en andere nuttige informatie, richt outbound marketing zich op het bereiken van een zo groot mogelijk publiek.

Partner Marketing strategie
Samenwerken met andere bedrijven en merken om jouw bereik te vergroten en nieuwe doelgroepen aan te boren? Dat doe je met Partner Marketing. Bijvoorbeeld door co-marketing campagnes of affiliate marketing programma's.

Affiliate marketing strategie
Affili…wat? Affiliates zijn personen of bedrijven die commissies ontvangen voor elke verkoop die ze genereren. Ze plaatsen links naar het product of de dienst op hun website of sociale media. Bij affiliate marketing werken bedrijven samen met affiliates om hun producten of diensten te promoten. 

Guerrillamarketing strategie
Laat een blijvende indruk achter bij jouw doelgroep, door het creëren van onconventionele en opvallende marketingcampagnes. Guerrillamarketing maakt gebruik van creativiteit, originaliteit en verrassing om de doelgroep te bereiken en hun aandacht te trekken. Hoe? Dat varieert van opvallende billboards en posters tot guerrilla-acties op straat of op sociale media.


Welke online marketingstrategie past bij jou?

Het opzetten van een online marketingstrategie kan een uitdagend proces zijn, maar als je het goed doet, levert het je ook veel op! Door het volgen van dit stappenplan kies jij de beste strategie(ën) voor jouw bedrijf. Goed om te weten; je hoeft niet per se één strategie te kiezen en daar vol op in te zetten. Je kunt elementen uit verschillende strategieën kiezen en deze blenden tot jouw perfecte marketingstrategie!

Stap 1: Identificeer jouw doelgroep 
Wie is jouw doelgroep? Identificeer hun interesses, demografie en gedragspatronen, zodat je de beste benadering kan bepalen. Hierbij kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van ons handige template voor het maken van een sterke buyer persona.

Stap 2: Stel duidelijke doelen 
Wat wil je bereiken met jouw online aanwezigheid? Wil je meer websiteverkeer genereren, meer leads krijgen of jouw merkbekendheid vergroten?

Stap 3: Breng de concurrentie in kaart 
Analyseer de online aanwezigheid van jouw concurrenten en bekijk welke strategieën zij gebruiken. Door te begrijpen wat werkt (en wat niet werkt) voor jouw concurrenten, maak jij betere keuzes voor jouw eigen bedrijf.

Stap 4: Test en meet verschillende strategieën 
Begin met het uitproberen van verschillende opties en meet de resultaten. Zo beoordeel je de effectiviteit van elke strategie en kun je uiteindelijk de beste keuzes maken voor jouw bedrijf.

Waarom wij kiezen voor inbound marketing

1. Je realiseert groei door het opbouwen van een sterke band met jouw doelgroep

Inbound marketing is een effectieve en duurzame manier om jouw doelgroep te bereiken, te engageren en te converteren. Met inbound marketing voeg je echt iets toe aan de reis die jouw klant aflegt. Het is persoonlijk en doelgericht. Dat is precies wat wij er zo fijn aan vinden. Je bestookt mensen niet zomaar met allerlei informatie die helemaal niet relevant voor hen is, maar je stemt jouw content zorgvuldig af op jouw buyer persona en zijn fase in de klantreis. En juist daarom is het ook zo doeltreffend. Je bereikt de mensen die je wilt bereiken, met de juiste informatie op het juiste moment. Jouw prospects en klanten voelen zich door jou begrepen en gehoord, waardoor je hun vertrouwen wint en ze gemakkelijk converteren in (loyale) klanten. Een duurzame basis voor het succes van jouw bedrijf op de lange termijn!

2. Het zorgt voor meetbare resultaten

Inbound marketing maakt gebruik van digitale marketingkanalen. Hierdoor kun je de effectiviteit van jouw marketinginspanningen meten en analyseren aan de hand van KPI's zoals het aantal websitebezoekers, leads en conversies. Dit geeft jou inzicht in welke marketingactiviteiten het meest effectief zijn en welke je kunt verbeteren.

3. Het genereert kwalitatieve leads

Kwalitatieve content zorgt voor kwalitatieve leads. It’s that simple. Jij hebt jouw doelgroep al voorzien van waardevolle content voordat ze in jouw salesfunnel terecht komen. Ze weten al wat jij aanbiedt en je hebt, tenminste een deel van, hun vertrouwen al gewonnen. En dus is de kans dat ze jouw salesfunnel succesvol doorlopen en een conversie maken, veel groter. 

4. Het is kosteneffectief

Inbound marketing is kosteneffectief omdat het gebruik maakt van contentmarketing en sociale media. Dat zijn relatief goedkope en soms zelfs gratis kanalen zijn om jouw doelgroep te bereiken. Bovendien kun je door middel van targeting en personalisatie jouw marketinginspanningen beter afstemmen op de behoeften en interesses van jouw doelgroep, waardoor de kans op conversies toeneemt.

Zullen we samen nadenken over de beste marketingstrategie voor jouw bedrijf?

Heb je behoefte aan een strategische groeisessie, waarin we jou helpen met het bepalen van de juiste marketingstrategie voor jouw bedrijfsdoelstellingen, doelgroep en budget? Doen we graag! Sterker nog: groei realiseren, door het inzetten van de juiste marketingstrategieën, is onze passie. Bovendien kunnen we je helpen bij het uitvoeren van de gekozen marketingstrategieën, waardoor je tijd en middelen kunt besparen en de kans op succes vergroot.

Zo maken we jouw marketing doeltreffend (en leuk!). Ga aan de slag en boek meteen zo’n groeisessie!

 

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?