Hoe maak ik een goede landingspagina?

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Wat is een landingspagina?

Als jij een advertentie of bericht plaatst met een specifiek product of dienst een mediakanaal, is het fijn als de bezoeker direct doorverwezen wordt naar een pagina op je website die over dit product of dienst gaat. Op deze manier krijgt de bezoeker direct de pagina waar hij/zij naar zoekt en is de kans groter dat er een conversie zoals een aankoop of een inschrijving op een formulier wordt gedaan. Een landingspagina is dus simpelweg de pagina waar de bezoekers op uitkomen als ze op je link klikken in bijvoorbeeld een advertentie of social media bericht.

Waarom moet ik een landingspagina maken?

Een landingspagina maken is heel belangrijk. Als jij de bezoekers laat klikken op een link met specifieke informatie en de bezoeker komt uit op de homepagina, is er een grote kans dat de bezoeker het te veel moeite vind om het product op te zoeken, het gevolg: de bezoeker verlaat de website zonder het product te hebben gezien. Een goede landingspagina zorgt voor minder afhakende bezoekers. Ook is een landingspagina een goede manier om te kijken of bijvoorbeeld jouw Google Ads campagne goed werkt en tot conversies leidt.

Wat staat er op een goede landingspagina?

Wat moet er dan staan op een goede landingspagina? Dit zijn 5 punten die erg belangrijk voor een goed lopende landingspagina:

  • Zorg voor een pakkende titel. Laat de bezoekers gelijk weten dat ze op de goede pagina zijn beland. Een goede titel maakt de bezoekers ook nieuwsgierig naar de rest van je onderneming.
  • Houd de pagina clean en overzichtelijk. De bezoekers van de pagina hebben al lichte interesse in het product. Zorg er dus voor dat er niet te veel tekst en plaatjes op de pagina staat. Een rommelige pagina schrikt vaak bezoekers af, de kans is groter dat ze de website verlaten op een pagina met geen structuur.
  • Zorg voor een call-to-action op de landingspagina! Overgaan tot actie moet makkelijk zijn voor de bezoeker. Laat gelijk zien waar op de pagina ze zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief of waar ze het product kunnen kopen. Het is niet fijn voor de bezoeker als hij/zij de hele pagina moet doorzoeken om het te kunnen vinden. Gevolg: Geen conversie!
  • De bezoekers die op de landingspagina komen hebben al interesse in het product/dienst. Laat naar voren komen waarom de bezoeker het product of dienst moet kopen. Vergeef de sterke punten van het bedrijf, zoals; snelle levering en gratis verzending. Op deze manier overtuig je de bezoeker om tot een conversie te komen.
  • Houd rekening met de mobiele gebruikers. Tegenwoordig komen de meeste bezoekers de website binnen via een telefoon of tablet. Zorg er dus voor dat de landingspagina geschikt is voor mobiele apparaten.

Hoe is een landingspagina opgebouwd?

De meeste landingspagina’s zijn als volgt opgebouwd: Het begint met een inleiding stukje tekst waarin je uitlegt waarom de bezoeker tot een conversie zou moeten komen. Boven de helft van de pagina moet je inschrijfformulier of aankoop knop zitten, het is bewezen dat veel bezoekers niet verder naar beneden scrollen dan de helft van de pagina. Verder naar benden op de pagina zet je eventueel uitgebreidere informatie over het product/dienst. Zet onderaan de pagina nog een call-to-action knop zoals, contact opnemen met het bedrijf.

Tools voor een landingspagina

Er zijn verschillende tools om te kijken of jouw landingspagina het goed doet. Zo heb je de website Hotjar waarin je een ladingspagina kunt opnemen. Met deze tool kan je zien tot waar de bezoeker scrolt, met zijn muis beweegt en op klikt. Op deze manier kan je kijken of de bezoeker tot de juiste informatie komt.

In Google Ads is het mogelijk om conversies toevoegen, waardoor je goed kunt controleren welke conversies uit de Google Ads campagne komt. Zo kan je bijhouden tot hoeveel conversies je landingspagina leidt. Het gebruik maken van een A/B test is ook heel waardevol. Je maakt twee landingspagina’s en bekijkt na een aantal weken welke pagina het beste scoort.

Proberen, proberen, proberen
De ideale landingspagina bestaat niet en is voor iedere branche/bedrijf anders. Ga zelf aan de slag en pas zo nodig wat dingen aan en bekijk of dit tot het gewenste resultaat leidt. Wilt u meer informatie over dit onderwerp of heeft u vragen? Neem dan contact op met WebProfit!

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?