Inbound marketing: Hoe je de markt kunt segmenteren

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Inbound marketing is een strategie die zich richt op het gevonden worden door klanten door middel van specifieke content. Het is een geweldige manier om in contact te komen met potentiële klanten die al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. In deze blogpost bespreken we hoe je de inbound markt voor jouw bedrijf kunt segmenteren en geven we je enkele tips over hoe je informatie kunt verzamelen van websitebezoekers. Laten we aan de slag gaan!

Waarom segmenteren?

Als het op inbound marketing aankomt, is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen, jouw markt segmenteren. Dit betekent dat je verschillende groepen binnen jouw doelgroep moet identificeren en jouw inhoud en marketingboodschappen moet afstemmen op elke groep. Maar waarom is segmenteren in de marketing zo belangrijk? Door jouw markt te segmenteren, zorg je ervoor dat je effectief communiceert met elke groep. Jij zal waarschijnlijk ook anders communiceren met je vrienden dan hoe je communiceert met je werkgever. In de communicatie zijn verschillende verwachtingen en manieren om met elk van deze personen om te gaan. Hetzelfde geldt voor jouw klanten.

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je jouw markt kunt segmenteren, enkele veelgebruikte methoden zijn demografische gegevens (leeftijd, geslacht, locatie), interesses/behoeften en gedrag (klanten vs. prospects). Deze segmentatiestrategieën zijn uitgangspunten die een onderneming kan innemen bij het indelen van de markt.

Segmenteren kan je leren

Segmentatiestrategieën zijn uitgangspunten die een onderneming kan innemen bij het indelen van de markt. Effectieve gedragsmarketing- en segmentatiestrategieën zijn gebaseerd op specifieke gegevens. Je moet over nauwkeurige informatie beschikken om nuttig te zijn. Hoe mensen zich gedragen op jouw website kan bruikbare informatie bevatten om jouw contacten te segmenteren. Gedragsmarketing en klantsegmentatie zijn twee essentiële vaardigheden voor elke inbound marketeer. Om dit in je proces samen te voegen zijn er vier basisstappen:

Stap 1: Definieer jouw doelen en de buyer persona’s
De eerste stap in dit proces is het definiëren van de doelen en de personen die je wilt volgen. Denk na over waarom je een klantsegmentatiestrategie maakt – vraag jezelf af waarom je tijd besteedt aan segmentering en wat je uit het proces hoopt te halen. Vervolgens definieer je jouw buyer persona’s. Met wie wil je contact opnemen? Wat hebben ze nodig? Waar lopen ze tegenaan? Wat is de beste manier om ze te bereiken? 

Stap 2: Analyseer en rapporteer het gedrag
Door de vragen te beantwoorden in stap 1 kom je er waarschijnlijk al achter dat niet alle antwoorden voor iedere klant hetzelfde zijn. Analyseer waar en wanneer jouw klanten contact nodig hebben en welke informatie deze groep nodig heeft. Deze informatie kan je halen uit doorklik-CTA’s, tijd die gebruikers besteden aan specifieke pagina’s van jouw website, geopende e-mails, aanmeldingen voor nieuwsbrieven of het aantal keren dat gebruikers jouw website bezoeken. Hoe mensen zich gedragen op je website kan bruikbare informatie bevatten om bijvoorbeeld jouw contacten te segmenteren. Bepaal dan eerst welke interacties van de klanten je wilt volgen. Daarna kun je de gevolgen analyseren en rapporteren. Ook jouw gemaakte customer journey kan hierbij goed van pas komen om beter inzicht te krijgen. Analyseer bijvoorbeeld of de betrokkenheid af neemt in de customer journey of let op gebieden met grote variaties in conversiepercentages.

Aan de slag met jouw customer journey

Customer Journey WebProfit

Wij hebben voor jou een template gemaakt zodat je gelijk aan de slag kunt gaan met het maken van jou customer journey. Download jouw template!

Meer informatie over het maken van een customer journey? Neem contact op!

 

Stap 3: Gebruik de informatie om je contact te segmenteren
Je hebt nu genoeg informatie verzameld, tijd om de informatie om te zetten naar groepen. Beslis hoe je jouw klanten gaat segmenteren. Als je bijvoorbeeld gerichte advertenties wilt delen voor een lokale onderneming, kan je klanten geografisch segmenteren.

Stap 4: Gebruik je segmenten om te koesteren
Voor de meest effectieve resultaten moet je jouw marketinginspanningen analyseren en verfijnen naarmate je meer over elk segment leert. Om meer te leren over elk segment kan je om feedback van jouw klanten vragen. Je kunt bijvoorbeeld enquêtes houden om jouw gedragssegmentatie te verbeteren door klanten te vragen naar hun gebruik van functies en gewoonten voor productgebruik. Hierdoor kan je klanten nauwkeuriger organiseren op basis van hun specifieke gedrag.

Ga aan de slag met de inbound marketing strategie

Bij WebProfit maken we hoofdzakelijk gebruik van de inbound marketing strategie, waarbij we gebruikmaken van het krachtige platform HubSpot. Hiermee kunnen we jouw klanten segmenteren met zowel statische als actieve contactlijsten, die we vervolgens direct kunnen inzetten in campagnes. Wil je meer te weten komen over onze aanpak en hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen groeien? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. 

Lees meer over

 
Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?