Haal meer uit jouw persona's: 14 praktische tips voor doelgerichte marketing

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Het goed in kaart brengen van jouw persona's was best een klus, maar uiteindelijk presenteer jij vol trots de samengestelde persona's aan jouw team. De onthulling van deze persona's markeert een belangrijk moment. Dit is het moment dat je jouw team diepgaand inzicht geeft in jullie doelgroep, waardoor je marketinginspanningen veel gerichter kunt inzetten. 

"Uit onze analyse blijkt dat Analytische Anne voornamelijk LinkedIn gebruikt voor professionele ontwikkeling en zelden tijd doorbrengt op Instagram," leg je uit. "Aan de andere kant hebben we Creatieve Kees, die een passie heeft voor Pinterest voor zijn creatieve inspiraties," vervolg je, "maar niet echt actief is op Facebook."

Maar het werk is nog niet af. Sterker nog; eigenlijk begint het nu pas. Jouw zorgvuldig samengestelde persona's vormen de basis voor toekomstige campagnes, productontwikkeling en strategieën voor jouw klantenservice. Het is essentieel dat deze persona's niet vergeten worden, maar levend worden gehouden in de dagelijkse praktijk van jouw bedrijf. Hoe? 

Wij zetten 14 ideeën om je op weg te helpen, op een rij! 

1. Evalueer jouw advertentiebudget 

Na het creëren van je persona's heb je een beter inzicht in waar jouw persona's hun tijd online doorbrengen. En als het goed is, weet je ook wat hun favoriete online publicaties en nieuwsbronnen zijn. Gewapend met deze kennis kun je evalueren waar je momenteel middelen aan besteedt (bijvoorbeeld aan Facebook-advertenties, retargeting, enz.) en deze middelen herverdelen op basis van je onderzoek naar persona's.

2. Zorg dat jij daar bent waar jouw doelgroep is

Als je weet dat de meerderheid van je doelgroep op X (Twitter) zit, wil je ervoor zorgen dat jijzelf — of iemand in je team — dat netwerk regelmatig in de gaten houdt en interactie aangaat met mensen die tot je doelgroep behoren.

No worries; je gaat jouw potentiële klanten natuurlijk niet opjagen. Het idee is meer dat jij aanwezig bent op plekken waar jouw persona's zijn, zodat je op een natuurlijke manier deel uitmaakt van hun online wereld.  

3. Gebruik de taal van jouw persona's 

Mensen die veel tijd met elkaar doorbrengen, passen (onbewust) hun taal op elkaar aan. Het geeft een gevoel van verbondenheid. Om écht een connectie te maken met jouw doelgroep en hun vertrouwen te winnen, moet je dezelfde taal spreken. Je bent een deel van hun gemeenschap met een oprecht begrip voor hun manier van communiceren. Het natuurlijk overnemen van hun taalgebruik zou dan ook als vanzelf moeten gaan.

4. Segmenteer jouw contactenlijst op basis van de persona's

Segmentatie van je contactenlijst is essentieel om meer gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan je leads en klanten. Zodra je je lijst hebt gesegmenteerd op basis van buyer persona, kun je allerlei interessante dingen doen. Vertellen we je verderop in dit blog meer over! 

5. Schrijf een e-book, gericht op een specifieke persona 

Het creëren van buyer persona's geeft je een beter inzicht in wat jouw ideale klanten waarderen en hoe zij reageren, maar ook tegen welke problemen zij lopen. 

Gebruik die inzichten om een gericht e-book te maken dat een veelvoorkomend probleem oplost, of een veelgestelde vraag beantwoordt, van een specifieke persona. And here's the fun part; als je je contactenlijst hebt gesegmenteerd op basis van buyer persona's, dan kun je dat e-book gemakkelijk delen met precies die groep contacten waarvan je weet dat ze erin geïnteresseerd zullen zijn. Jij blij, zij blij! 

6. Schrijf blogs met specifieke persona's in gedachten

Door je zorgvuldig samengestelde persona's te gebruiken als leidraad voor je content, kun je veel gerichter en effectiever schrijven. Of het nu gaat om Analytische Anne die LinkedIn verkiest boven Instagram, of om Creatieve Kees die zijn inspiratie haalt uit Pinterest, jij weet precies hoe je hen kunt aanspreken.

Zo zorg je ervoor dat je blogs niet alleen informatief en waardevol zijn, maar ook relevant en aantrekkelijk voor de mensen die je echt wilt bereiken. Het schrijven van blogs voor specifieke persona's is een krachtige manier om je contentstrategie te versterken en je doelgroep te betrekken op een manier die echt resoneert.

7. Produceer een video voor een specifieke persona 

Jep; de content-trein raast nog even door. En welke type content je creëert, hangt natuurlijk ook weer af van jouw specifieke persona. Je zou tijdens je onderzoek zomaar kunnen ontdekken dat één van jouw persona's een hekel heeft aan lezen en liever korte video's bekijkt dan blogs van 400 woorden. Juist door ook jouw type content af te stemmen op jouw specifieke persona, bied je een ervaring op maat. 

8. Controleer jouw bestaande content op hoe ze resoneren bij jouw persona's

Check jouw bestaande content zorgvuldig (audit). Probeer te bepalen welk stuk content bij welke persona past. Vind je content die eigenlijk bij geen van jouw persona's aansluit? Overweeg dan om deze te updaten - of misschien zelfs te verwijderen, als deze content nog helemaal geen leads heeft gegenereerd. 

9. Combineer persona's met de levenscyclusfase 

Naast het richten van content op basis van persona's, kun je content ook targetten op basis van een andere dimensie: de levenscyclusfase. Levenscyclusfase verwijst naar hoe ver iemand is gevorderd in je verkoopcyclus (en hoe dicht ze bij een aankoopbeslissing zijn).
Door deze dimensie toe te voegen aan je strategie, kun je ervoor zorgen dat je niet alleen de juiste content voor de juiste mensen maakt, maar dat je deze ook op het juiste moment voor hen creëert. 

10. Optimaliseer landingspagina's voor jouw persona's 

Geef jouw landingspagina's een persona make-over! Als je nieuwe, doelgerichte content lanceert, zorg dan dat de landingspagina waar jouw  bezoekers op landen, helemaal afgestemd is op die ene persona. Spreek hun taal en laat op een duidelijke manier zien hoe jouw content hun dag een stukje beter maakt of hun probleem oplost. 

Twijfel je over welke call-to-action tekst het beste resultaat zal opleveren? Voer dan wat A/B-tests uit om hier achter te komen!
 

11. Zet dynamische content in om jouw website aan te passen aan verschillende persona's 

"One site fits all" is verleden tijd.  Met dynamische content (bij HubSpot wordt dit Slimme Content genoemd) kun je verschillende boodschappen tonen aan verschillende mensen, gebaseerd op de persona waaraan je ze hebt toegewezen.

12. Sla de handen ineen met andere bedrijven waar jouw persona's gek op zijn 

Mensen worden vaak beoordeeld op basis van het gezelschap waarin ze verkeren. En dat geldt ook voor bedrijven! Zorg dus dat je altijd in goed gezelschap bent en zoek de samenwerking op met andere bedrijven, waarvan je weet dat een bepaalde persona ze waardeert en respecteert. Dat kan je flink punten opleveren in de ogen van jouw doelgoep! Bij zo'n samenwerking kun je bijvoorbeeld denken aan een webinar, maar ook gewoon aan een gastblog.

13. Filter negatieve persona's eruit

Met het maken van jouw persona's heb je gekozen op welke persona's jij jouw marketingpijlen wilt richten. Maar wedden dat er ook persona's zijn waar jij je juist níet op wilt richten? Persona's waarvan je weet dat ze toch niet voor jouw product of oplossing zullen kiezen, zoals bijvoorbeeld professionals, die te ver gevorderd zijn voor jouw product of dienst en studenten die alleen op jouw content reageren om kennis te vergaren. Of potentiële klanten die gewoon te duur zijn om te werven. 

Door het creëeren van negatieve persona's kun jij je volledig richten op de juiste doelgroep, wat jouw leadgeneratie en conversieratio kan verhogen. 

14. Hang jouw negatieve persona's op je dartbord

Nee, grapje. Dat zou niet aardig zijn. Een veel betere aanpak? Gebruik negatieve persona's als een waardevolle bron van inzicht. Door te analyseren waarom bepaalde persona's niet matchen met je aanbod, kun je waardevolle lessen trekken over je product, je marketing en hoe je je doelgroep nog beter kunt afbakenen. Zo transformeer je negatieve inzichten in positieve actiepunten.

(bron: HubSpot) 

Samen met WebProfit jouw persona's tot leven brengen?

Wil jij een stap verder gaan in het optimaliseren van jouw marketingstrategie? Dan zit je bij WebProfit helemaal goed! Wij helpen je om jouw marketing perfect af te stemmen op jouw persona's. Of we nou je advertentiebudget onder de loep nemen, knallende content voor je schrijven, of je landingspagina's een boost geven, we zorgen ervoor dat je recht in de roos schiet bij jouw doelgroep.

Klaar om aan de slag te gaan? Bel of mail ons vandaag nog, dan zorgen we  samen zorgen dat jouw online marketing een flinke sprong vooruit maakt!

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?