Google Ads Supercharged: maximale impact met (re)targeting [met handige video]

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Vliegt jouw advertentiebudget op Google er als een malle doorheen, maar levert het je niks op? Geen aanvraag, geen telefoontje, geen bestelling… Niks. Noppes. Nada. Alleen een berg frustratie. Het is als schieten met hagel - je richt en hoopt op een treffer, maar vaak mis je het doel compleet.

Het antwoord is (re)targeting. En dat is dan als schieten met scherp - je mikt precies op je doel en haalt het beste resultaat. Google Ads geeft je de mogelijkheid om extreem gericht te adverteren, zodat je er zeker van kunt zijn dat jouw boodschap de juiste persoon bereikt.

De juiste persoon, het juiste moment en de juiste boodschap

Het Bij WebProfit zijn we gek op Inbound Marketing. Dat gaat helemaal over het leveren van de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste persoon. En dat is nu precies wat je bereikt met (re)targeting: met de juiste persoon en het juiste moment zit je dan al goed. Moet je alleen zelf nog even zorgen voor de juiste boodschap.

Targeting en retargeting

Met Google Ads heb je een arsenaal aan krachtige targeting mogelijkheden tot je beschikking om precies te bepalen wie jouw campagnes te zien krijgt. Je kunt mensen bereiken op basis van hun locatie, interesses, winkelgedrag, bezochte websites en nog veel meer. Google Ads opent een wereld vol mogelijkheden om jouw boodschap precies bij de juiste doelgroep te bezorgen. 

Daarbij kun je gebruikmaken van targeting en retargeting. Het verschil? Targeting gebruik je voor het aantrekken van nieuwe bezoekers, terwijl retargeting draait om het converteren van geïnteresseerde bezoekers tot klanten. Mensen die jouw website alweer hebben verlaten, zonder een aankoop te doen of een formulier in te vullen, terughalen zodat ze alsnog die conversie maken.

Hoe (re)targeting jouw marktaandeel verhoogt

In de genadeloze arena van digitale marketing is het veroveren van marktaandeel een voortdurende uitdaging. Online adverteren is daarin natuurlijk een handige tool. Het biedt de kans om je boodschap aan duizenden mensen tegelijk over te brengen en je merkbekendheid te vergroten. Het is een geweldige manier om jouw aanwezigheid op het web te vestigen.

Maar daarmee ben je er nog niet. Het is niet alleen de bedoeling dat Heel. Veel. Mensen. jouw advertentie zien. Jij wilt dat de juiste mensen jouw advertentie zien. Mensen waarvan de kans groot is dat ze jouw product of dienst ook daadwerkelijk willen gaan afnemen. Toch? 

Hier komt (re)targeting om de hoek. Daarmee verander je gewone advertenties in krachtige boodschappen die gericht zijn op mensen waarvan je al weet dat ze geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbod.

Hoe wij je helpen om precies jóuw doelgroep te bereiken

Om te beginnen is het natuurlijk wel handig als je weet wie jouw doelgroep is. Dat breng je heel handig in kaart met ons eigen Buyer Persona template. Vervolgens kunnen wij die doelgroep heel specifiek targeten door segmenten toe te passen in Google Ads. Daarmee splitsen we jouw publiek op in verschillende groepen, op basis van criteria zoals leeftijd, locatie, interesses, gedrag en meer.

Met deze nauwkeurige segmenten passen wij jouw boodschap aan aan de unieke behoeften en interesses van elke groep. Of je nu jonge professionals in de stad wilt bereiken, fanatieke sporters, of technologie-liefhebbers wereldwijd, er zijn segmentatieopties voor elke adverteerder. Dit maakt online adverteren niet alleen effectiever, maar ook kostenefficiënter, omdat we jouw budget toewijzen aan de mensen die waarschijnlijk echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Zo komt jouw advertentie precies bij de juiste personen terecht. Hoeven wij je vast niet uit te leggen wat dát gaat doen met jouw conversies... 

Cross- en upselling via Google Ads

Stel je voor dat je een online elektronica winkel hebt. Jouw klant heeft net een nieuwe laptop gekocht via jouw website. Nu ga jij (re)targeting gebruiken om je klant te laten weten dat je ook geweldige aanvullende producten hebt, zoals een draadloze muis, een laptopstandaard, of antivirussoftware.

Met cross-selling in Google Ads kun je advertenties weergeven voor deze aanvullende producten aan mensen die al een laptop hebben gekocht op jouw site. Het is een geweldige manier om extra waarde te bieden aan je klanten en tegelijkertijd je omzet te verhogen. Win-win!

Zo werkt (re)targeting met Google Ads: bekijk onze video!

Van het retargeten van websitebezoekers tot het bereiken van vergelijkbare doelgroepen en het benutten van klantlijsten, er is meer mogelijk dan je denkt!



  • Websitebezoekers retargeting: Adverteer naar mensen die je website hebben bezocht, maar geen conversie hebben gedaan, en heractiveer hun interesse! 
  • Interesse retargeting: Richt je op mensen die interesse hebben getoond in concurrenten of in vergelijkbare producten of diensten, om ze over te halen voor jouw aanbod te kiezen (daar bewijs je hen natuurlijk in feite een dienst mee, want jouw product is veel beter, toch?!).
  • Gedragsdoelgroepen: Bereik mensen met gerelateerde interesses en gedragingen, zelfs als ze niet direct naar jouw product hebben gezocht.
  • Similar audiences: Vergroot je bereik door mensen met vergelijkbaar online gedrag als jouw klanten te targeten.
  • Klantlijsten: Gebruik klantgegevens om gerichte advertenties te tonen aan mensen die al bekend zijn met jouw merk.

Let op! Jij wilt jouw klantgegevens beschermen. Gegevensbescherming is een hot item; ook voor Google Ads. Volledig terecht, als je het ons vraagt. Wel betekent dat er voor jou als adverteerder meer beperkingen zijn. Zorg daarom dat je altijd toestemming hebt van je (potentiële) klanten met betrekking tot het gebruiken van hun gegevens voor marketingdoeleinden.

Meer weten over hoe we (re)targeting voor jou kunnen inzetten?

Jouw groei is onze passie. Daarom vertellen we je heel graag meer over hoe (re)targeting kan werken voor jouw bedrijf. Neem dus gerust even contact met ons op, dat vinden we hartstikke leuk!

 

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?