Als je het nieuws een beetje volgt, dan heb je vast meegekregen dat de economen niet erg gunstig gestemd zijn over 2023. We krijgen waarschijnlijk enige tijd te maken met een recessie in de wereldeconomie. Dat betekent een lage groei, een historisch hoge inflatie en een stijgende rente. Tel dat op bij de stijgende (energie)prijzen en de krapte op de arbeidsmarkt en je hebt een minder positief plaatje. Dat raakt ons (bijna) allemaal.
Zorg dat je weet wat jouw klant wil
Zo’n recessie verandert de markt. En als de markt verandert, dan verandert ook de vraag van jouw klanten. Een goede marketingstrategie is key. Bezuinig daar niet op, maar zorg juist in deze tijd voor een marketingstrategie die werkt. Zorg dat je weet wat jouw klant wil en speel daarop in. Hoe? Wij gebruiken daarvoor de inbound marketing strategie.
Groeien met inbound marketing
Inbound marketing is een strategie die jouw organisatie kan helpen om te groeien. Deze methode onderscheidt zich door marketing heel persoonlijk en gericht in te zetten, waardoor jouw potentiële klant zich ondersteund voelt in zijn aankoopproces en daar een positief gevoel aan overhoudt. Met inbound marketing bouw je aan zinvolle en duurzame relaties met je suspects, prospects en klanten. Help deze mensen om hun doelen te bereiken in elk stadium van hun reis met jou. Want als jouw klanten hun doel bereiken, dan doe jij dat ook!
De inbound strategie wordt in drie fasen toegepast:
- Attract: trek de juiste mensen aan met waardevolle inhoud en gesprekken, die jou tot een vertrouwde adviseur maken met wie ze in contact willen komen.
- Engage: presenteer inzichten en oplossingen die aansluiten bij hun uitdagingen en doelen, zodat de kans groter is dat ze bij jou kopen.
- Delight: bied hulp en ondersteuning om te zorgen dat jouw klanten een positieve ervaring hebben met hun aankoop.
Zo zet je de inbound marketing strategie succesvol in
Waar begin je?
Begin met het verzamelen van je relaties uit alle systemen en breng deze onder in een goed CRM-systeem. Onze tip: gebruik het gratis HubSpot CRM.
Maak buyer persona’s
Denk goed na over wie je wilt bereiken. Zo kun je jouw marketing op de juiste personen richten. Met een Buyer Persona maak je een functionele representatie van jouw ideale klant, gebaseerd op data en jouw professionele inschatting over demografie, gedrag, motivatie en doelen.
Stel Buyers Journey’s op
In de Buyers Journey beschrijf je het actieve onderzoeksproces dat iemand doorloopt in de aanloop naar het afnemen van jouw product of dienst. In de buyer journey omschrijf je drie fases:
- Bewustwordingsfase
Je prospect ervaart of ziet een probleem en gaat op zoek naar informatie om te begrijpen wat zijn probleem is en probeert dit in een kader te krijgen. - Overwegingsfase
Je prospect heeft helder wat zijn probleem is en gaat op zoek naar oplossingen om zijn probleem op te lossen. - Beslissingsfase
Je prospect heeft besloten welke oplossing, strategie of methode zijn probleem kan oplossen. In deze fase maakt de prospect vervolgens een longlist, een shortlist en maakt dan de keuze met wie hij zaken gaat doen.
Content Strategie
Nu je weet welke fases jouw klanten doorlopen en daarmee welke vragen ze stellen, ben je klaar voor het maken van een ijzersterke contentstrategie! In de contentstrategie bepaal je hoe je waardevolle, relevante en consistente content gaat maken om prospects aan te trekken. Dat doe je door de juiste vragen te beantwoorden, met hen in contact te komen en vervolgens de koop te sluiten.
Aan de slag met een inbound marketing strategie
Tijd om aan de slag te gaan! Maak een SMART planning en werk het lijstje af. Succes met de start van inbound marketing avontuur! Heb je hulp nodig of wil je dit liever samen met ons doen? Neem contact met ons op, we helpen je graag!