De Pinterest strategie voor jouw bedrijf!

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Wat is Pinterest?

Pinterest is één van de social media platformen die steeds meer wordt gebruikt. Hierom is het ook uitgegroeid tot één van de belangrijkste platformen van Nederland én heeft Pinterest ondertussen ook meer gebruikers dan Twitter. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie of ideeën op te doen die aansluiten op de interesses van de gebruiker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (her)inrichten van je woning, het bereiden van een maaltijd of andere leuke thema’s. Wanneer je een leuke ‘pin’ vindt, kun je deze opslaan op een van je Pinterest-borden. Met deze borden kun je je pins organiseren en categoriseren: een bord heeft dus meestal een thema, zoals ‘interieur’ of ‘gerechten’. Pinterest is een snel groeiend platform, waarmee je jouw bedrijf kan laten groeien. Daarnaast creëer je een grotere naamsbekendheid en zal je het aantal conversies zien vergroten.

Inmiddels is Pinterest uitgegroeid tot een platform met meer dan 450 miljoen gebruikers. De kans is dus groot dat jouw doelgroep ook actief is op Pinterest.

Hoe kun je Pinterest inzetten voor jouw bedrijf?

Het is belangrijk om regelmatig bezig te zijn met het vergroten van jouw naamsbekendheid. Dit kun je doen door zo hoog mogelijk te scoren in Google, hierbij is de zoekmachine optimalisatie van groot belang.  Ook Pinterest is eigenlijk een soort visuele zoekmachine. Net als dat de SEO voor jouw websiteteksten erg belangrijk zijn, is het op Pinterest ook van belang om de juiste zoekwoorden, tags en URL te gebruiken. Op deze manier vergroot je jouw online zichtbaarheid door middel van Pinterest.

Men gebruikt Pinterest vooral om inspiratie op te doen, maar ook om producten en diensten te bekijken die ze willen uitproberen of willen kopen. Hierdoor bevinden de gebruikers van Pinterest zich vaak in de oriëntatie- of overwegingsfase, een belangrijk onderdeel van de customer journey. Hier kan jij als bedrijf heel goed op inspelen!

Handige tips

Er zijn een aantal onderwerpen die erg populair zijn op Pinterest. Met deze onderwerpen kun jij met je eigen bedrijf inspirerende pins op Pinterest plaatsen. Ook kun je bepaalde diensten of producten van jou bedrijf laten zien, bijvoorbeeld als advies. Wij hebben de populairste onderwerpen voor jou op een rijtje gezet:

  • Baby kind & ouderschap
  • Wonen & interieur
  • DIY & knutselen
  • Beauty & Fashion
  • Food & recepten
  • Trouwen & bruiloften
  • Feestdagen (zoals Valentijnsdag, Pasen en Kerst)

Naast de populaire onderwerpen op Pinterest is het ook van belang om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Door gebruik te maken van de handige zoekfunctie op Pinterest kan je zien welke zoekwoordcombinaties gebruikt worden. Op deze zoekwoorden wordt het meest gezocht en zijn dus het beste om te gebruiken.

Waar kun je het beste jouw zoekwoorden in verwerken?

  • De titel van jouw pin
  • De afbeeldingsnaam van jouw pin
  • De alt-tekst en omschrijving van jouw pin
  • Bedrijfsnaam
  • Profielomschrijving
  • Board-titels
  • Board-omschrijvingen

Jouw marketingstrategie opzetten

Nu we alle voordelen van Pinterest op een rijtje hebben gezet, kun je starten met het opzetten van jouw Pinterest marketingstrategie. Eerst moet je bedenken wat je wilt bereiken met Pinterest, wat zijn je doelen? Wil jij meer conversie voor je website, meer naamsbekendheid of wat anders? Pinterest kan een specifieke rol spelen bij het bereiken van jouw doelen. Daarom is het ook belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is en wat hun behoeftes en interesses zijn. Met de juiste pins zul jij hen inspireren, helpen en beïnvloeden.

Begin nu met het opzetten van jouw Pinterest marketingstrategie!

Ben jij na het lezen van deze blog enthousiast geworden over Pinterest? Begin dan nu met het opzetten van jouw Pinterest-marketingstrategie! Maak een bedrijfsprofiel aan en bedenk alvast welke content jij op jouw profiel wilt posten. Hulp nodig bij het opzetten van jouw Pinterest marketingstrategie? Neem dan snel contact op, wij van WebProfit helpen je graag verder!

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?