Dé drie pijlers van een goed blogbericht

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Een blog is een geweldige manier om een boodschap over te brengen aan jouw doelgroep. Een goede tekst maakt enthousiast, zorgt voor emotie of (inter)actie. En dat is juist wat je wilt. Niet iedereen schudt zomaar een tekst uit zijn of haar mouw. Toch kun je meer dan je denkt. Ook jij kan een geweldig en aansprekend blogbericht schrijven. Wat je daarvoor moet doen? In dit blogbericht delen we drie essentiële tips om je blogs effectiever te maken en je lezers te boeien. Van het toepassen van de KISS-methode tot het creëren van een duidelijke structuur, ontdek hoe je jouw blogs naar een hoger niveau tilt. 

1. KISS

Nee, we hebben het niet over de bekende hardrockband. KISS staat voor ‘Keep It Simple Stupid’ of ‘Keep It Short and Simple’. Eigenlijk komt het erop neer dat je je tekst zo eenvoudig en kort mogelijk moet houden. Natuurlijk is je boodschap een keer herhalen helemaal niet verkeerd. Maar probeer wollige, langdradige zinnen of ingewikkeld vakjargon te vermijden. Internetbezoekers zijn snel en daarmee ook snel verveeld. Houd ze daarom scherp en blijf dicht bij je centrale boodschap.

2. Vermijd herhaling en fouten

Schrijven over een specifiek onderwerp is goed, maar brengt ook ‘gevaar’ met zich mee. Het is heel verleidelijk om een woord vaker te gebruiken. Met als gevolg een stijve en saaie tekst. Bedenk een synoniem voor het specifieke woord of gebruik een verwijswoord. Beheer je bijvoorbeeld een sportschool? Je kunt in dat geval het werkwoord ‘sporten’ ook vervangen door ‘bewegen’.

Let tijdens en na het schrijven van jouw blog op spelfouten. Dat klinkt misschien gek, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Lezers – en daarmee jouw (toekomstige) klanten – kunnen je minder serieus nemen wanneer je blog taalfouten bevat. Lees je blog goed door voordat je deze publiceert. Twijfel je? Maak gebruik van Google en de Word tekstverwerker.

3. Duidelijke structuur

Structuur geeft rust en zorgt voor duidelijkheid. Begin daarom jouw blog met een sterke titel. Een titel is doorslaggevend. Prikkelt of pakt de titel niet? Dan is de kans groot dat jouw blog niet wordt gelezen. Dat zou jammer zijn.
Na het kiezen van een titel is het tijd voor een aantrekkelijke inleiding. Je ‘zuigt’ je lezer het verhaal in. Noem in ongeveer vijf zinnen de kern van jouw verhaal. Uitwijden kan altijd later nog.
Nu is het tijd voor de kern. Maak je tekst overzichtelijk door het gebruik van tussenkopjes, alinea’s of opsommingen. Op deze manier is jouw blog makkelijk leesbaar.
En tot slot: rond je verhaal mooi af. Dit kan met een samenvattende zin, een conclusie of herhaling.

Ga aan de slag met bloggen

En, al een idee voor jouw nieuwste (of eerste!) blogbericht? Dat is precies onze bedoeling. Stuur je ons een bericht als je een blog hebt gepubliceerd? Vinden we leuk! Wij geloven namelijk in jouw bedrijf en verhaal.

Heb je meer tips en handvaten nodig voor jouw blog? Ook voor het schrijven van (web)teksten, blogs en nieuwsbrieven staat WebProfit voor jou klaar. Neem contact met ons op. Dan helpen we je graag verder.

 

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?