Data verzamelen zonder beperkingen.

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Statistieken zijn onmisbaar om jouw bedrijf te laten rocken. Hoe verzamel je de statistieken die je nodig hebt, zonder compleet afhankelijk te zijn van Google? Want als jij minder afhankelijk bent van een grote partij als Google, blijf jij altijd eigenaar van jouw gegevens én kies je zelf welke data je verzamelt. Het eindresultaat: waardevolle statistieken die jou helpen om strategische keuzes te maken. Dat wil je!

Google Analytics 4 kent helaas een paar nadelen

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van het populaire analytics-platform. GA4 maakt gebruik van een gebeurtenis gericht datamodel, in plaats van het traditionele model dat gericht is op paginaweergave. Daarbij heeft GA4 privacy hoog in het vaandel; het voldoet daarmee dan ook aan strengere privacyregelgeving. Dat is natuurlijk hartstikke goed.

Maar… vanwege alle veranderingen wordt het wel moeilijker om directe vergelijkingen te maken tussen historische en nieuwe gegevens, waardoor het lastiger is trends en patronen in de gegevens te identificeren. Daarnaast verlies je bij de overstap naar GA4 sommige aangepaste instellingen en configuraties van de oude versie: Universal Analytics. Dit kan betrekking hebben op aangepaste dimensies, doelen en segmenten die specifiek zijn ingesteld in Universal Analytics. Het kan dus nodig zijn om deze opnieuw in te stellen in GA4. Kunnen we je wel bij helpen, trouwens, onderaan dit blog vind je een fijn aanbod. 

Ook goed om te weten: nog niet alle externe tools en platforms bieden volledige ondersteuning voor GA4, omdat het nog vrij nieuw is. Dit betekent dat sommige integraties, zoals e-commerceplatforms, CRM-systemen of marketing automatiseringstools, mogelijk nog niet naadloos werken met GA4. Dit kan gevolgen hebben voor de efficiëntie en effectiviteit van bestaande workflows en processen.

De oplossing: combineer GA4 met HubSpot metingen voor een compleet beeld

Als je gebruik maakt van alternatieve platforms zoals HubSpot, in combinatie met GA4, heb je het beste van beide. Dan kun je, naast de gegevens die GA4 voor je verzamelt, ook je eigen gegevens verzamelen. Zo profiteer je van de privacy gerichte benadering van GA4 én je hebt de super complete en accurate statistieken die je wilt. We zetten alle voordelen voor je op een rij.

Meer controle over gegevensverzameling

Met HubSpot kun je je eigen gegevens verzamelen en beheren. Zo heb je meer controle over welke gegevens worden verzameld, hoe ze worden verzameld en waar ze worden opgeslagen. Dit is handig als je specifieke gegevens nodig hebt die mogelijk niet worden verstrekt door GA4.

Aanpassing aan specifieke behoeften

HubSpot kan helemaal worden afgestemd op de specifieke behoeften van jouw bedrijf. Door het instellen van aangepaste tracking configuraties, zoals aangepaste gebeurtenissen, doelen en segmenten, krijg jij metingen die perfect aansluiten bij jouw doelen. Dit niveau van aanpassing kan voordelen bieden die mogelijk niet direct beschikbaar zijn in GA4.

Integraties met andere tools en systemen

HubSpot is een echte alles-kunner in de wereld van marketing en CRM. Het all-in-one platform integreert naadloos met een scala aan andere tools en systemen. Denk aan e-commerce platforms, e-mailmarketing tools en customer relationship management (CRM)software. Deze integraties vergemakkelijken de gegevensstroom en bieden jou een uitgebreidere weergave van klantinteracties en -gedrag. Zo heb jij een haarscherp beeld van jouw marketing- en sales inspanningen.

Eenvoudige rapportage en analyse

Met HubSpot beschik je over gebruiksvriendelijke rapportage- en analysemogelijkheden die jou in staat stellen om statistieken te genereren, aangepaste dashboards te maken en diepgaande inzichten te verkrijgen in je marketingprestaties. Dit kan vooral handig zijn voor bedrijven die geen specifieke expertise hebben op het gebied van data-analyse, maar is ook super fijn als je juist behoefte hebt aan meer geavanceerde rapportage functies dan GA4 nu biedt.

Jouw gegevens zijn (en blijven) van jou

Als je HubSpot gebruikt voor het verzamelen van statistieken, blijven jouw gegevens altijd van jou. Ze zijn volledig jouw eigendom en je hebt er alle controle over. Dit kan van cruciaal belang zijn, vooral voor bedrijven die werken met gevoelige gegevens of die moeten voldoen aan specifieke regelgeving met betrekking tot gegevensbeheer en privacy.

HubSpot gaat (veel) verder dan statistieken

Wil jij heel precies weten waar jouw marketingbudget heen gaat? En dan ook kunnen zien wat het je heeft opgeleverd? Geen probleem met HubSpot! In specifieke statistieken geven we je inzicht in opbrengsten en winst ten opzichte van jouw marketing investeringen. Maximaal meetbaar én transparant; daar houden we van bij WebProfit!

Deze rapporten zijn handige tools die je inzicht geven in de omzet van je bedrijf. Ze tonen niet alleen de totale omzet, maar ook hoe deze is verdeeld over verschillende bronnen, campagnes, producten en klantsegmenten. Bovendien geven ze je een idee van de omzetontwikkeling over de tijd. Super waardevol, omdat ze laten zien welke marketing- en verkoopinspanningen bijdragen aan de groei van je omzet. Zo kun je de winstgevendheid van je inspanningen analyseren. Je kunt bijvoorbeeld de kosten van je marketingactiviteiten vergelijken met de gegenereerde omzet, om zo de Return on Investment (ROI) te bepalen.

Met behulp van deze gegevens kun je je marketinguitgaven optimaliseren en je richten op de meest winstgevende kanalen en campagnes. Dit helpt je om slimme beslissingen te nemen om jouw bedrijf te laten groeien!

Hulp nodig?

Klinkt wel fijn hè, dat HubSpot verhaal. Als je nou heel nieuwsgierig bent geworden en meer wilt weten, neem dan even contact met ons op. Wij zijn oprecht fan van HubSpot en laten je graag zien wat het voor jou kan doen!

Het oude Google Analytics stopt bijna met meten. Nog niet overgestapt? Geen paniek, maar nu is wel het moment om ermee aan de slag te gaan. Hoe je dat doet, lees je in ons blog. Besteed je het liever uit, zodat je verzekerd bent van de juiste configuraties? Dat kan; we hebben een razendscherp aanbod voor je! Voor slechts € 119,- exclusief btw regelen wij de basisinstellingen voor je.

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?