Als wij zeggen dat de klantreis een essentiële tool is in jouw (inbound) marketing strategie, dan vertellen we je waarschijnlijk niks nieuws. Toch? Het volgen van de klantreis is een on-mis-baar onderdeel van effectieve marketing en klantrelatiebeheer. Wij merken dat veel bedrijven dit wel weten, maar er toch niet mee aan de slag gaan en het idee hebben dat het ingewikkeld is, of te veel werk. Valt reuze mee. Echt. En de tijd die je erin investeert, heb je zo weer terugverdiend. Want als jij de klantreis duidelijk in het vizier hebt, weet je ook welke koers je wilt varen met jouw marketingstrategie. Alles valt op z’n plek.
Wel belangrijk: gebruik de juiste tools. Wij vinden HubSpot daarvoor ideaal: in dit supercomplete platform vind je namelijk alles wat je nodig hebt om de reis van jouw klant nauwgezet te volgen en jouw strategie daar effectief op aan te passen.
Klantreis volgen: waarom wil je dat?
De klantreis is het complete avontuur dat potentiële klanten met jouw merk beleven. Van het allereerste contact tot aan de aankoop, en zelfs ver daarna. Heb je die reis helder, dan heb je meteen inzicht in wat je klanten willen, waar ze pijn ervaren en hoe ze zich gedragen. Dan begrijp je ook beter wat ze van jou nodig hebben om die felbegeerde conversie te doen. Bijvoorbeeld wanneer ze welke informatie van jou nodig hebben. En op welke manier. Als jij dat weet, kun jij jouw marketing- en verkoopstrategieën daar he-le-maal op optimaliseren. Zo vergroot je de betrokkenheid met jouw merk of product en duw je jouw conversieratio omhoog.
Succesvol de klantreis sturen: de kracht van statistieken
Het succesvol volgen van de klantreis begint bij jouw statistieken. Zie ze maar als het kompas voor de klantreis. Ze bieden inzichten waarmee je de prestaties van jouw marketing- en verkoopinspanningen kunt meten, doorgronden en aanscherpen. In welke fasen van de klantreis blink je uit en waarin is ruimte voor verbetering? Door de juiste statistieken te verzamelen en ze goed te interpreteren, wordt dit al snel duidelijk. We nemen je in sneltreinvaart mee langs de verschillende statistieken.
Het volgen van de klantreis is eenvoudiger dan je denkt
Als je tenminste beschikt over de juiste tools. Precies daarom werken wij zo graag met HubSpot, want hierin vind je de perfecte oplossing voor het volgen en optimaliseren van de klantreis. Met HubSpot stroomlijn jij klantinteracties en lever je een gepersonaliseerde ervaring voor jouw klanten. Door diepgaande inzichten kun jij jouw strategieën voortdurend verbeteren en bouw jij effectievere en zinvollere relaties op met je klanten.
Hoe dan? HubSpot biedt een uitgebreide reeks aan tools en statistieken om de klantreis effectief te volgen en te optimaliseren. Daar komen ze:
Website tracking
Zie precies hoe bezoekers zich bewegen op je website met HubSpot's trackingcodes. Ontdek de hotspots, waar bezoekers afhaken en krijg inzichten om je site te optimaliseren.
Formulieren en conversies
Met HubSpot-formulieren kun je informatie verzamelen van bezoekers in ruil voor waardevolle inhoud of aanbiedingen. Door conversies bij te houden, kun je zien welke inhoud het meest effectief is in het aantrekken van leads.
Lead tracking
Laat geen enkele kans liggen. Volg individuele leads en weet wie klaar is voor een follow-up. Zet je sales in beweging op het juiste moment.
E-mail tracking
Verstuur e-mails als een pro en volg hoe ze de markt raken. Ontdek wie er betrokken is, wie doorklikt en wie direct actie onderneemt.
Analyse en rapportage
Geen giswerk meer. HubSpot biedt uitgebreide analyses zodat je geen enkele prestatie mist. Je maakt eenvoudig aangepaste dashboards om relevante statistieken in één oogopslag te bekijken.
Automatiseringen op maat
Werk slimmer, niet harder. HubSpot's workflows komen automatisch in actie op basis van gedrag van jouw leads, waardoor je hen op het juiste moment bereikt. Daarbij kun je denken aan het sturen van een gepersonaliseerde e-mail na een specifiek ingestelde interactie.
Social media tracking
Houd vinger aan de pols van je sociale media-impact. Met HubSpot blijf je de trends voor en zorg je ervoor dat je altijd op het juiste moment in de schijnwerpers staat.
Stel, de buyer persona wil een nieuwe auto kopen, maar weet nog niet welk merk hij wil kopen. De buyer persona bevindt zich op dit moment in de oriëntatie fase (attract), in deze fase is de klant nog niet toe aan informatie over accessoires van een BMW.
Waarom je, samen met WebProfit, met HubSpot wilt werken
Juist omdat wij HubSpot intensief gebruiken in ons eigen werk, zien we de kracht ervan. En dat gunnen we jou ook. We zijn oprecht heel enthousiast over alle mogelijkheden van HubSpot. Trouwens; juist omdat wij het zelf zoveel gebruiken, kunnen wij je optimale begeleiding bieden wanneer je overstapt naar HubSpot. Wij staan voor je klaar om je te helpen bij elke stap van dit traject. Dat is meteen het fijne van het werken met een HubSpot partner; je kunt altijd bij ons terecht met jouw vragen. Persoonlijk contact vinden we belangrijk, en daar investeren we in. Zo heb je niet alleen de perfecte software, maar zorgen we er samen voor dat je er optimaal gebruik van maakt. Zodat jouw software voor jou wérkt.
Elke klantreis is uniek. Daarom leveren we maatwerkoplossingen die naadloos aansluiten bij jouw branche, doelgroep en doelen. Onze expertise reikt trouwens veel verder dan alleen HubSpot. Wij bieden je een totaaloplossing en staan voor je klaar om samen een strategie te bouwen die naadloos aansluit bij jouw doelstellingen. Of je nu je leadgeneratie een boost wilt geven, klantenbinding wilt versterken of gepersonaliseerde ervaringen wilt smeden; wij beschikken over de knowhow en tools om het te verwezenlijken.
We helpen jouw bedrijf graag om verder te groeien. Meer weten? Neem even contact met ons op, we maken graag kennis met je!