“Een beller is sneller”. Zeggen ze. Of… zeiden ze? Want is dat niet hopeloos ouderwets, in het digitale tijdperk waarin we nu leven? Absolutely not. De cijfers uit een onderzoek van Marketingsherpa en HubSpot: van de inkomende telefoontjes leidt maar liefst 25 tot 40 procent tot conversies. Bij online ingevulde formulieren is dat slechts 2 procent. Dus… staat jouw telefoonnummer nog ergens verstopt op de website? Niet handig! Zorg dat mensen jou ook telefonisch weten te vinden.
Vervolgens wil je natuurlijk graag weten wie jou belt. En waarom. En wat die telefoontjes je precies opleveren. Je meet het met call tracking; een ontzettend handige tool die jou inzicht geeft in de herkomst van jouw bellers. Onmisbare informatie voor het opzetten en bijsturen van marketingcampagnes. Wij kunnen er alvast niet meer zonder. Of call tracking ook voor jouw bedrijf interessant is, wat je ermee kunt en hoe ‘t werkt: we vertellen het je allemaal in dit blog!
Wat is call tracking?
Met call tracking meet je de inkomende telefoongesprekken per marketingkanaal. Je kunt zien hoeveel websitebezoekers de telefoon hebben gepakt, hoeveel oproepen er werden gemist en op welke tijden deze inkomende oproepen hebben plaatsgevonden. Super belangrijke data!
Zo werkt call tracking
Call tracking werkt eigenlijk heel eenvoudig. Het programma (wij werken hiervoor samen met Qooqie) genereert een uniek telefoonnummer en koppelt dat aan specifieke marketingcampagnes. Als iemand dit nummer belt, wordt de oproep automatisch doorgestuurd naar het standaard bedrijfsnummer.
De call tracking-software houdt intussen alle details bij, zoals de datum, tijd, duur en zelfs de locatie van de beller. Met deze informatie analyseer je heel gemakkelijk welke campagnes succesvol zijn en veel telefoongesprekken genereren. Daar pas je vervolgens je marketing strategie op aan, bijvoorbeeld door te beslissen om meer te investeren in de best presterende campagnes.
Wil je de langere, technische versie van dit verhaal? Neem dan even contact met ons op. Dirk-Jan en Steven zijn onze specialisten op dit gebied en ze leggen het je graag uit.
Is call tracking iets voor jou?
Om dat te bepalen, hebben we maar één vraag voor je. Wordt jouw bedrijf met regelmaat gebeld door prospects en klanten? Dan is het antwoord ‘ja’. Zo simpel is het.
Dat betekent dus ook dat als jouw bedrijf niet of bijna nooit gebeld wordt, call tracking waarschijnlijk niet zoveel toevoegt.
Call tracking is voor vrijwel alle branches interessant. Maar mensen hebben vaker behoefte aan telefonisch, persoonlijk contact als ze een dure aankoop doen, of een langdurige overeenkomst aangaan. Of als ze vragen hebben over een product of dienst. Hebben ze haast? Komt ‘ ie nog een keer: de beller is sneller!
Call tracking: the missing piece voor jouw SEA campagnes
Online opbrengst van jouw SEA-campagnes zijn gemakkelijk te meten. Maar weet je ook hoeveel telefonische conversies ze hebben gegenereerd? Hier komt call tracking om de hoek. Hiermee heb je pas écht een compleet beeld van de prestaties van jouw SEA campagnes. En met deze gegevens kun jij je campagnes optimaliseren en verbeter je jouw ROI.
Call tracking koppel je gemakkelijk aan jouw software
Niemand zit te wachten op nóg een systeem om mee te werken. Dat begrijpen wij als geen ander. Gelukkig kan call tracking vaak gemakkelijk worden geïntegreerd in de software die je al gebruikt. Zo is er bijvoorbeeld ook een koppeling naar HubSpot én naar het nieuwe Google Analytics 4. Geen gedoe, wél waardevolle gegevens. We like it!
De proef op de som?
Zin om ‘t eens uit te proberen? Leuk! Helpen we je graag bij. Via onze partner Qooqie activeren we voor jou een gratis proefperiode. En heb je eerst nog vragen? Neem gerust even contact op.
Lees meer over SEA