Alles wat je moet weten over A/B-testen

Steven Bakker
Steven Bakker
Projectmanager | Online marketeer

Als online marketingbureau weten we dat succesvolle campagnes niet alleen gebaseerd zijn op intuïtie, maar op gegevens en slimme strategieën. Eén van de krachtigste tools die je kunt inzetten om jouw online marketing naar een hoger niveau te tillen, is A/B-testen. In deze blog duiken we dieper in de wereld van A/B-testen en ontdekken we hoe je deze techniek kunt gebruiken.

Wat is A/B-testen?

De A/B-test is een vorm van onderzoek waarbij twee verschillende weergaven van je website aan de website bezoekers worden getoond. Bij zo’n test worden de ontvangers in twee groepen verdeeld (50/50). Je test in elke versie een specifiek element op je website om te achterhalen welk element beter werkt, versie A of versie B. Met deze informatie kan je de website geheel inrichten naar de behoeftes van jouw doelgroep. Ook is het een relevante manier om fouten uit de website te halen en een optimaal gebruiksgemak te creëren. 

Waarom A/B-testen?

Stel je hebt een advertentie gemaakt voor jouw nieuwe product en je hebt deze gelanceerd op Google Ads. Je wilt zeker weten dat deze advertentie optimaal presteert en je maximale resultaten oplevert. Dat is waar A/B-testen om de hoek komt kijken. Door kleine veranderingen in de advertentie te testen, zoals de kop, de afbeelding of de call-to-action, kun je ontdekken welke elementen het meest effectief zijn en welke leiden tot meer klikken en conversies. Datzelfde geldt natuurlijk voor een advertentie, e-mail, oproep tot actie of een landingspagina.

De voordelen van A/B-testen

  • Je krijgt objectieve data
  • Stap voor stap je conversie verhogen
  • Je kunt onderbouwde veranderingen direct doorvoeren
  • Verbeter het gebruiksgemak van de website

Het succesvol inzetten van A/B-testen

Element A met element B vergelijken klinkt heel simpel, maar in de praktijk blijkt het succesvol inzetten van A/B-testen lastig. Om aan de slag te gaan met A/B-testen is het van belang dat je doelen stelt. Weet wat je wilt bereiken en welke informatie je daarvoor nodig hebt. Op basis daarvan richt je de A/B-test in. Een succesvolle test heeft ook grotendeels te maken met de lengte van de test. De conversie van je website is afhankelijk van verschillende factoren, waardoor de test niet relevant genoeg is als deze te kort actief is geweest. Bepaal dus een tijdsduur voor je test, waarmee je tot een betrouwbaar resultaat komt en externe factoren bijna geen rol meer spelen.

Tips voor succesvolle A/B-Testen:

  • Eén element tegelijk: Test één element per keer om nauwkeurig te kunnen beoordelen welke verandering het verschil heeft gemaakt.
  • Houd het relevant: Zorg ervoor dat de wijzigingen die je test relevant zijn voor jouw doelgroep en marketingdoelen.
  • Geduld en data: Vertrouw op gegevens en wees geduldig. Zorg ervoor dat je voldoende gegevens hebt verzameld om betrouwbare conclusies te trekken.

De meest gemaakte fouten bij het testen

De grootste fout bij het inzetten van een A/B-test is het testen van een te klein publiek. Hoe meer websitebezoekers worden getest, hoe nauwkeuriger en zinvoller de gegevens van de testen zijn. Een andere veelvoorkomende fout is het te veel tegelijk willen testen. De A/B-test is namelijk het meest effectief als je één element tegelijk test. Wanneer je dit niet doet, weet je niet welke verandering een positieve en welke veranderingen een negatieve invloed heeft gehad.

Tools voor succesvolle A/B-Testen

HubSpot is een krachtig marketing automation platform wat ook uitstekende mogelijkheden voor A/B-testen biedt. Of je nu e-mails, landingspagina's of oproepen tot actie aan het maken bent, HubSpot stelt je in staat om varianten te maken en ze aan specifieke doelgroepsegmenten te tonen. De geavanceerde rapportage geeft je diepgaande inzichten in de prestaties, waardoor je jouw marketingstrategie verder kunt verfijnen. Naast HubSpot zijn er nog andere tools waarmee je prima kunt A/B-testen.

  • Google Optimize: Een krachtige tool van Google waarmee je A/B-testen en personalisatie kunt uitvoeren op je website.
  • Optimizely: Een populaire A/B-testtool die je helpt om experimenten uit te voeren en je conversiepercentages te verhogen.
  • Unbounce: Ideaal voor het A/B-testen van landingspagina's. Je kunt eenvoudig verschillende versies maken en de resultaten vergelijken.

Conversie optimalisatie uitbesteden aan WebProfit

A/B-testen of andere conversie optimalisatie activiteiten uitbesteden? WebProfit heeft ervaring op dit gebied en kan jouw bedrijf hierbij verder helpen. Met het opstellen van de juiste A/B-testen en de implementatie van de beste resultaten, halen wij het maximale uit jouw website! Wij gaan graag de online uitdaging met je aan! Interesse? Neem eens vrijblijvend contact met ons op!

 

Lees meer over

 

Steven Bakker

Steven Bakker | Projectmanager | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Steven Bakker!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?